Wat is Omni Channel Retailing?


  • Wat is Omni Channel Retailing?

WAT IS OMNI CHANNEL RETAILING?

Omni channel is een evolutie op multi channel en cross channel. De overeenkomst tussen deze drie? Het bedienen van de klant via meerdere kanalen. Maar bij omni channel wordt de focus verlegd naar een afgestemde ervaring voor de klant.

De hedendaagse klant komt via verschillende kanalen in contact met merken. Hij of zij bezoekt webshops, bekijkt het productaanbod via mobiele apps en bezoekt de fysieke winkel om een product te kunnen zien, voelen en aanraken. Deze klant is prijsbewust en pakt nog in de winkel zijn of haar smartphone erbij om te zoeken naar alternatieven.

Welk kanaal hij of zij ook gebruikt: de content én analyse van de klant dienen op elkaar te zijn afgestemd. De kanalen moeten elkaar zodanig aanvullen dat er synergie optreedt, zodat de klant geen kanalen meer ziet, maar één merk of één bedrijf. De klant moet zich naadloos door de kanalen heen kunnen bewegen.

 

EEN AANTAL VOORBEELDEN:

  • Klanten bezoeken fysieke winkels niet langer uitsluitend om producten te kunnen zien, passen en aanschaffen. Het zijn tevens experience centers en afhaal-, voorraad- en servicepunten voor online bestellingen geworden. Een in-store kiosk tovert de fysieke winkel om tot online verkooppunt voor producten of productvarianten die niet op voorraad zijn.
  • Mobiele apps slaan een brug tussen de online en offline wereld en zijn belangrijk voor klantbinding. De klant kan via de app 24/7 shoppen en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. De app vervult bovendien een functie bij in-store shopping: wanneer de klant de barcode scant met de camera op zijn smartphone, kan hij of zij via de app artikelinformatie opvragen.
  • Mobile devices voor winkelmedewerkers dragen bij aan een positieve winkelervaring. Verkopers kunnen op de winkelvloer artikel- of voorraadinformatie opzoeken voor de klant of zij kunnen de tablet gebruiken om samen met de klant een online bestelling te plaatsen, zodat deze niet meer langs de kassa hoeft.
  • Consumenten zoeken via social media bevestiging voor hun aankoop en retailers kunnen hierin faciliteren. Denk aan een passpiegel die foto’s maakt en de mogelijkheid biedt deze te mailen of posten op social media.

NOODZAAK

Omni channel retailing draait om het realiseren van een naadloos op elkaar aansluitende winkelervaring en consistente merkbeleving. Een geïntegreerde omni channel strategie is geen luxe meer, maar noodzaak voor klanttevredenheid, loyaliteit en uiteindelijk voor overleven in een distributieomgeving die voorgoed veranderd is.

LEES OOK:

Van enkelvoudige verkoopkanalen naar omni channel in 7 stappen >>
Een succesvolle omni channel infrastructuur >>
Succesvol zijn in omni channel retailing: samenwerking tussen business en IT >>
Omni channel in een B2B wereld >>

Related Posts