4 TIPS BIJ HET SELECTEREN VAN EEN POS-SYSTEEM

De implementatie van een nieuw POS-systeem kan hoge investeringskosten met zich meebrengen. Voor kleine retailers in het bijzonder, is het belangrijk om de vaste kosten laag te houden om zo snel mogelijk winst te kunnen genereren. Tegelijkertijd, om een succesvolle bedrijfsvoering te garanderen, moet zelfs de kleinste retailer zichzelf voorzien van een innovatieve oplossing die een efficiënte workflow ondersteunt.

Bij de zoektocht naar een geschikte retail oplossing moet de kleine retailer niet enkel kijken naar het POS-systeem, maar ook naar alle systemen die hiermee verbonden moeten worden én de flexibiliteit ervan.

Onderstaande vier tips vormen een leidraad voor de kleine retailer bij de zoektocht naar een POS-systeem dat past bij hun wensen.

1. Mogelijkheid tot uitbreiden

De belangrijkste concurrerende voordelen van de kleine retailer zijn een vlakke hiërarchie en een flexibele bedrijfsstructuur. Kleine bedrijven hebben het voordeel meteen te kunnen reageren op veranderingen in de markt of in hun eigen structuur. Het ideale POS-systeem dient deze wendbaarheid te ondersteunen.

In de startfase heeft de kleine retailer enkel de standaard functionaliteiten nodig. Toch raden we met het oog op de toekomst aan te kiezen voor een systeem met hoge flexibiliteit en diverse mogelijkheden tot uitbreiding.

Kies een systeem dat ontworpen is voor groei. Wanneer u eenmaal besloten heeft uw bedrijf uit te breiden, kan u met weinig inspanning en lage kosten POS terminals toevoegen in uw nieuwe winkels en nieuwe functionaliteiten gemakkelijk implementeren. Als u van plan bent een implementatie uit te voeren in een korte periode, is het belangrijk om nauw samen te werken met uw implementatiepartner.

2. Een complete oplossing met backoffice functionaliteiten

Kleine bedrijven hebben vaak geen backoffice systeem. Voorraden zullen dan wellicht bijgehouden worden in Microsoft Excel. Dit soort software oplossingen lijkt in eerste instantie een goede keuze, omdat de initiële kosten vrij laag liggen. Bij nader inzien blijkt men toch duurder uit te zijn aangezien data geïntegreerd en handmatig gerepliceerd moet worden.

Software oplossingen zoals LS One beschikken over een backoffice-systeem dat alle functies omvat die de kleine retailer nodig heeft. Met deze opzet verloopt het beheer van inventaris, prijzen en items zeer efficiënt, aangezien het allemaal in hetzelfde systeem plaatsvindt.

3. Een slimme oplossing

Alvorens van start te gaan met de implementatie van een POS-systeem, moet de kleine retailer verduidelijken welke functies ze vanaf het begin nodig hebben. Om te slagen is het belangrijk stap voor stap te werk te gaan. Afhankelijk van de specifieke kenmerken van de oplossing, bieden POS-systemen vandaag de dag talrijke functionaliteiten aan. Vele van hen zijn nuttig, maar in het begin niet noodzakelijk. Vergeet niet dat het mogelijk is om het POS-systeem in de toekomst uit te breiden bij bijvoorbeeld de groei van uw bedrijf.

Eens uw prioriteiten zijn gedefinieerd, moet de focus bij het kiezen van de POS-software berusten op eenvoud, snelheid en flexibiliteit voor alle belangrijke functies.

4. Compacte hardware en mobiliteit

Naast de software gaat een deel van de investeringskost naar hardware. Bij de implementatie van een nieuwe POS-oplossing, moet de retailer ook rekening houden met de kosten voor noodzakelijke hardware apparatuur zoals een POS terminal, een ontvangst printer, een scherm, een barcodescanner, een kaartlezer etc. Vergeet niet om deze lijst van apparatuur te vermenigvuldigen voor elke POS terminal!

Sommige software oplossingen kunnen uitgevoerd worden op mobiele apparaten. Dit geeft u de mogelijkheid om uw mobiele telefoon uit te rusten met een ‘retail jasje’ en te gebruiken als Point of Sale (POS).

De ‘retail jas’ bevat een barcodescanner en USB-poorten om verbinding te maken met andere apparaten zoals printers. Dit compact soort oplossing houdt niet enkel de investeringskosten laag, maar is ook flexibel en toekomstgericht, waardoor retailers hun klanten overal op de werkvloer kunnen bedienen en de verkoop zo ook kunnen afsluiten. Daarom raden wij aan een software te kiezen die ook in een mobiele oplossing voorziet, zodat u kan besparen op hardware kosten en wint aan mobiliteit.

Meer weten over LS One? Bekijk de LS One pagina op onze website of neem contact op met onze sales afdeling via sales@tcog.be.

Bron: lsretail.com