5 TIPS VOOR B2B E-COMMERCE SUCCES

B2B E-commerce tips NL

Zo bereikt u B2B e-commerce succes

Op zoek naar tips voor een B2B e-commerce project? In de afgelopen 10 jaar heeft Sana honderden bedrijven geholpen hun webshops voor zakelijke klanten te lanceren. Volgens 92% van de Sana klanten zijn de volgende B2B e-commerce tips cruciaal voor online verkoop succes.

Tip 1. Start met een solide casus

Je hebt support nodig van je team om de B2B webshop tot een succes te maken. De beste manier om ze te overtuigen? Bewijzen laten zien. Daarom is de eerste tip om een ijzersterke casus te bouwen. Zo kun je er voor zorgen dat er urgentie ontstaat binnen de organisatie en duidelijk maken wat een B2B e-commerce platform kan doen voor uw organisatie.

Evalueer de casus met je team, inclusief alle stakeholders, en definieer duidelijke doelen voor de implementatie. Zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen begrijpt hoe dit van invloed zal zijn voor de organisatie, en de manier waarop zaken wordt gedaan zal verbeteren.

Tip 2. Betrek IT bij het proces

Ga direct naar de bron. Voor de implementatie van B2B e-commerce en het daadwerkelijk een succes maken daarvan binnen je organisatie, zal het een vereiste zijn nauw samen te werken met je IT afdeling. Je wilt immers dat je klanten, wanneer ze online bestellen, alle nodige informatie tot hun beschikking hebben. Informatie zoals:

  • Productinformatie
  • Klantspecifieke prijsstelling
  • Realtime voorraadinformatie
  • Bestelgeschiedenis

Dit zal een veelzijdige functionaliteit vereisen, zoals ‘quick ordering’, ‘tier pricing’, ‘unit of measurement’, ‘RMA handling’, etc. Klinkt dit als Chinees? Geen probleem, je IT afdeling zal weten welke rol je ERP systeem speelt in het opleveren van deze data. Zo ook de functionaliteit naar de klant toe, die bestellingen in het online sales portal plaatst.

Tip 3. Vraag je klanten mee te denken

Uiteindelijk draait je B2B webshop met het doel dingen makkelijk te maken voor je klanten. Wat is een makkelijkere manier dan gewoon aan je klanten te vragen waar ze naar op zoek zijn? Dit is de gemakkelijkste manier om waardevolle informatie te verkrijgen die je vervolgens goed zult kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een B2B e-commerce project.

De mening van uw klanten over een online verkoopkanaal helpt ook voorkomen dat je met een tunnelvisie te werk gaat. Ook zal je daardoor het project op een meer gebalanceerde wijze van buiten naar binnen kunnen bekijken. Een andere mooie bijkomstigheid van deze B2B e-commerce tip: door je klanten mee te laten denken, creëer je draagvlak onder een groep early-adopters.

Tip 4. Begin met je basiseisen

Probeer voor je eerste lancering niet meteen een Amazon.com te bouwen.

Definieer goed wat je minimumvereisten zijn voor B2B e-commerce succes en begin daarmee. Een solide eerste release die voldoet aan de minimumvereisten, maakt het bepalen van de ‘must-haves’ voor de tweede fase van het project een stuk makkelijker.

Bovendien, wanneer je in een korte tijd een succesvolle eerste lancering hebt zal je snel de resultaten, die voortkwamen uit de inspanningen van het projectteam, met hen kunnen delen. Je zal hiermee het momentum binnen het project beter weten te behouden, en het team zal gemotiveerder zijn om feedback te geven over aanpassingen en verbeteringen voor de aanstaande volledige lancering.

Tip 5. Lanceer voor slechts een kleine groep klanten

Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken, daarom adviseren we klein te beginnen. Gun jezelf de tijd om de sales portal aan te passen, nog voor je deze aan alle klanten openstelt.

Je productteam zal ook beter op zijn gemak zijn met de feedback van een kleine groep klanten, dan wanneer die komt van de gehele database. Bovendien: wanneer je aanpassingen al voor een kleine groep hebt doorgevoerd, zal je de volledige lancering waarschijnlijk met meer zelfvertrouwen tegemoet treden.

Key Takeaway: Planning is alles

De sleutel bij het bereiken van B2B e-commerce succes is voorkomen dat je je team overdondert. Dit voorkomt dat je terug moet vallen op een inmiddels ouderwetse en bovendien duurdere werkwijze: namelijk die van handmatig bestellen. Hou je team op de hoogte van alle doelen en verdiensten, en zo zal je positieve synergie ontwikkelen en je B2B e-commerce implementatie zal succesvol verlopen.

Meer B2B e-commerce tips

Geïnteresseerd in meer informatie over het starten van een succesvol B2B e-commerce project? Download de Sana whitepaper en ontdek hoe uw bedrijf online succes kan behalen.

Bron: Sana Commerce