CHARLIE CHOE: TIJDSWINST DANKZIJ TCOG

Vijf jaar geleden startte Christel van Hoof aan de keukentafel haar eigen merk in fleurige, kleurrijke pyjama’s: Charlie Choe. Na een vliegende start was het snel tijd om de productie op te schalen, een agent in de arm te nemen én samen te gaan werken met TCOG om alle bedrijfsprocessen te stroomlijnen.

Vanuit een persoonlijk gemis aan vrolijke nachtkleding van goede kwaliteit startte Christel van Hoof haar bedrijf Charlie Choe. Aanvankelijk was het haar idee om een webshop te openen, maar al na een maand werd ze gebeld door een lingeriewinkel die haar pyjama’s wilde verkopen. “Dat overviel me, want daar was mijn businessmodel helemaal niet op gebouwd”, lacht ze. Maar toen de derde retailer interesse toonde, besloot ze om middels een pilot haar kansen in de markt te verkennen. Binnen no-time was de collectie uitverkocht. Reden om de productie op te schalen en een agent in de arm te nemen. “Mijn zusje zegde haar baan als accountmanager op om mij te versterken en na een half jaar breidde het team zich verder uit.”

Investeren met direct resultaat

In het begin werkte Charlie Choe met Excel-lijsten en ouderwetse orderblokken waarop de orders met de hand werden geschreven. Het kostte dagen om deze orderlijsten over te nemen en te archiveren in grote multimappen, herinnert Van Hoof zich. “Daarnaast werkten we met een simpel boekhoudprogramma en eenvoudige voorraadsystemen. Eén voor de retail en een aparte voor de webshop. Deze werkwijze was een beetje knullig, maar vooral erg omslachtig.” Al snel was het bedrijf toe aan een professionaliseringsslag. “We zijn toen overgestapt op ItSuitsFashion, de fashion-totaaloplossing van TCOG. Met deze investering boekten we gelijk resultaat. Het handmatig overtypen van orders was voorgoed verleden tijd.”

Snelheid en flexibiliteit

Inmiddels werkt Charlie Choe samen met meerdere agenten in binnen- en buitenland. “De overzichtelijke oplossing van TCOG zorgt voor efficiëntie en reduceert de kans op fouten.” Tweemaal per jaar presenteert Charlie Choe de nieuwe collectie op drukbezochte lingerie- en fashionbeurzen in Nederland, België en Duitsland. Op piekmomenten staan retailers soms in de rij te wachten om orders te schrijven. Snelheid is daarom geboden. “Alle orders worden nu op de iPad ingegeven, direct digitaal ondertekend en automatisch in ons systeem ingeboekt. De klant kijkt mee, ontvangt à la minute een digitale bevestiging en heeft vervolgens nog een maand de tijd om iets aan zijn order te wijzigen.”

Betrokken partner

Deze serviceverlening en flexibiliteit worden erg gewaardeerd, want op fashionbeurzen zijn er nog maar weinig agenten die met iPads werken. “Hier kunnen we ons dus echt mee onderscheiden”, constateert Christel van Hoof tevreden. “Het feit dat we alle orders rechtstreeks in ons systeem kunnen invoeren heeft een enorme tijdswinst opgeleverd.” Doorslaggevend bij de keuze voor ItSuitsFashion was het fijne contact met TCOG. “We zijn zeer goed begeleid in het hele traject en de trainingen waren helder en overzichtelijk. Ook nu alles op rolletjes loopt is het prettig dat we bij vragen direct de juiste persoon aan de telefoon krijgen. Vanaf het begin hadden we aan TCOG een echte partner die meedenkt over onze toekomst en groeimogelijkheden.”

Voorbereid op de toekomst

Het kunnen scannen van artikelen in het magazijn is een stap die Charlie Choe in de nabije toekomst graag wil maken. Nu wordt er nog gewerkt met pakbonnen die handmatig worden gecontroleerd. “Een flinke klus als je bedenkt dat er twee keer per jaar een nieuwe collectie binnenkomt die wordt geleverd aan ruim vierhonderd retailers”, aldus Van Hoof. “Een scanmodule stelt ons in staat om orders direct te controleren. Op dit moment is de foutmarge in het magazijn echter zo klein, dat dit nog niet opweegt tegen de investering die hiermee gemoeid is. Toch hebben we de mogelijkheden al wel besproken met TCOG zodat we dit kunnen implementeren als de tijd daar rijp voor is.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rembrandt Kuijpers via +31(0)6 1321 3177.