4 MANIEREN WAAROP RETAILERS DATA INZETTEN

Hoe retailers data inzetten om hun productaanbod en klantervaring te verbeteren

Bij het analyseren van de data realiseerde Zola, een onderneming voor online huwelijkslijstjes, zich dat Crate and Barrel, een Amerikaanse retailer, het meest gebruikte merk is dat koppels toevoegen aan hun huwelijkslijst. Zola’s doel is om de winkelervaring zo comfortabel mogelijk te maken voor haar klanten, en alles wat ze willen op één plek aan te bieden. Daarom besloot Zola dat het zakelijk gezien zinvol was om samen te werken met concurrent Crate and Barrel. Nu kunnen klanten een zelf ontworpen collectie van Crate and Barrel’s servies, meubels en decor aan hun huwelijkslijstje toevoegen, en dit terwijl ze kiezen uit meer dan 60.000+ extra geschenken en ervaringen die al in de Zola winkel worden verkocht.

Net als Zola wenden veel retailers zich tot data om hun bedrijf en hun klanten beter te begrijpen en een echt klantgericht bedrijfsmodel op te zetten. Degenen die het voortouw nemen, maken gebruik van intelligente technologie om gegevens die via meerdere kanalen zijn verzameld om te zetten in waardevolle inzichten, en om meer gevoel te ontwikkelen van wat hun klanten nu daadwerkelijk willen. Dit stelt hen op hun beurt in staat om een naadloze en unieke ervaring te creëren, producten en inhoud te ontwikkelen die zijn afgestemd op hun publiek en effectieve marketingstrategieën op te stellen die een sterkere relatie met de consument als doel hebben.

Hieronder worden 4 manieren weergegeven waarop retailers data kunnen inzetten:

1. Om naadloze ervaringen te creëren

Retailers gebruiken gegevens om alle elementen van de klantervaring, zowel digitaal als fysiek, met elkaar te verbinden in een poging om een groter deel van de markt te veroveren en indruk te maken op klanten.

Zo heeft online retailer Amazon bijvoorbeeld al geprobeerd om retouren zo eenvoudig mogelijk te maken met behulp van voorgedrukte labels zonder kosten voor de klant. Echter blijkt dat de meerderheid van de klanten nog steeds de mogelijkheid wil hebben om goederen in de winkel te retourneren. In plaats van het openen van eigen winkels, is Amazon een samenwerkingsverband aangegaan met het Amerikaanse warenhuis Kohl’s, waardoor Amazon-klanten ongewenste aankopen naar elke winkel kunnen retourneren. Het initiatief stelt Amazon in staat om een uitstekende klantenservice te blijven bieden, terwijl Kohl’s zijn plan om meer verkeer naar de winkels te sturen uitvoert.

2. Om de voorkeuren en het gedrag van de klant te begrijpen

Naast het feit dat ze meer weten over individuele klantprofielen, stellen gegevens retailers in staat om meer te begrijpen over hoe en wanneer hun consumenten winkelen, wat ze in de winkel willen zien versus online, en welke producten en displays hun aandacht trekken. Met deze informatie kunnen retailers hun productassortiment aanpassen, hun reclamestrategieën veranderen en klanten helpen om sneller te vinden wat ze willen.

TechStyle, eigenaar van een portfolio van merken waaronder Fabletics, Just Fab en Shoe Dazzle, verzamelt gegevens via een lidmaatschapsmodel dat klanten beloont met betere prijzen en promoties, terwijl het bedrijf de voorkeuren en het gedrag van de klant beter leert te begrijpen.

3. Meer dynamische reclame omarmen

Data veranderen de manier waarop merken naar de consumentensegmenten en het publiek kijken om hun marketingstrategieën vorm te geven. Met meer informatie binnen handbereik kunnen retailers consumenten nu veel verder segmenteren dan de basisprincipes van leeftijd, geslacht en locatie, en krijgen ze een dieper en rijker inzicht in factoren zoals de sociale invloed van een klant, het winkelgedrag en veel meer.

Drankenmerk PepsiCo gebruikt gegevens om de efficiëntie van haar promoties te verhogen en dynamischer te worden met haar reclame- en marketinguitgaven. “We kunnen advertenties met grotere precisie op maat maken en richten, de ROI van individuele campagnes of van de digitale elementen van de mediamix optimaliseren en een enkel beeld van de consument opbouwen door de integratie van consumentengegevens uit verschillende bronnen zoals CRM, gegevens, merksites, cookies en ID-gegevens, alsmede activa van tweede partijen en derden,” zei chief financial officer Hugh Johnston in een persbericht.

4. Het blijven boeien en ondersteunen van personeel

Natuurlijk zijn de gegevens niet alleen bedoeld voor de klantervaring. In zijn keynote op NRF’s Big Show zei de Satya Nadella, CEO van Microsoft, dat de sleutel tot retail succes in het nieuwe decennium ligt in het gebruik van technologie om ook werknemers te ondersteunen. “Het geven van data aan werknemers is het meest intensieve dat u kunt doen op het gebied van ROI”, zei Nadella. “Het verhoogt uw omzettingsgraad met 15% en uw tevredenheidsgraad met 10%.”

Nadella noemde de Zweedse meubelhandelaar Ikea als voorbeeld. Het merk heeft een app ontwikkeld die de manier waarop werknemers hun werkschema’s aanpassen aan hun eigen behoeften.

Beheers uw bedrijf met data

Vandaag de dag vinden retailers heel wat manieren om gegevens te verzamelen en te gebruiken om hun klanten beter te begrijpen, beter geïnformeerde bedrijfsbeslissingen te nemen en spannende nieuwe strategieën te ontwikkelen. De meest succesvolle retailers zijn in staat om te putten uit een pool van solide, betrouwbare, holistische gegevens, ondersteund door een technologieplatform dat hen in staat stelt om de informatie die ze nodig hebben op een snelle, effectieve manier te verzamelen.

Neem contact op met onze experts om te weten te komen hoe we uw retailbedrijf kunnen helpen met het verzamelen van data en het beheersen ervan.

Benieuwd hoe volwassen uw BI-omgeving is? Lees dan ook zeker dit blogbericht waar we onder andere dieper ingaan op Business Intelligence en interactieve rapportages in Power BI.

Bron: LS Retail