5 slimme manieren om impulsaankopen te stimuleren
Snoepgoed, huishoudelijke artikelen, kleine artikelen, … We zijn allemaal wel eens verleid door die kleine extra’s bij de kassa. Maar hoeveel klanten geven daadwerkelijk gevolg aan de impuls om deze dingen te kopen? Volgens Marketing Dive bleek uit een onderzoek onder meer dan 3.000 shoppers dat 82% van hun aankoopbeslissingen in de winkel werden genomen. Fysieke winkels hebben hier een speciaal voordeel: als klanten niet precies weten wat ze willen als ze uw winkel binnenlopen, is de kans groter dat ze zich laten beïnvloeden door producten.
Onderzoek bewijst dit: Invesp ontdekte dat 84% van de shoppers, en 52% van de millennials, toegeeft impulsaankopen te doen. Maar nu online en mobiele retailers hun inspanningen opvoeren om impulsieve uitgaven te stimuleren, moeten winkels ervoor zorgen dat ze meer klanten kunnen verleiden om producten te kopen waar ze niet naar op zoek zijn. Hier volgt een top vijf van manieren waarop u impulsaankopen in uw winkel kunt stimuleren.
1. Zorg ervoor dat uw producten gemakkelijk te vinden zijn
De meeste shoppers komen de winkel binnen met een open geest over wat ze willen kopen, zelfs als ze weten welk type product ze willen. Invesp meldt zelfs dat de gemiddelde impulskoper drie ongeplande producten koopt in 4 van elke 10 winkelbezoeken. Dit is wat u kunt doen om shoppers die klaar zijn om geld uit te geven aan te trekken:
- Optimaliseer de indeling/routing van de winkel zodat ze gemakkelijk de gewenste categorieën kunnen vinden.
- Analyseer winkelgedrag om te begrijpen in welke delen van de winkel klanten de meeste tijd doorbrengen en zet daar impulsartikelen neer.
- Toon relevante artikelen en accessoires in de buurt van de bestverkopende artikelen, bijvoorbeeld cosmetische tasjes naast de best verkopende cosmetica.
- Gebruik opvallende displays en bewegwijzering om de aandacht te vestigen op aanbiedingen en productcategorieën in de winkel.
2. Laat medewerkers suggesties doen bij de POS
Winkelmedewerkers zijn krachtige ambassadeurs voor impulsaankopen, maar ze moeten de juiste producten voorstellen voor de behoeften en interesses van elke klant. Consumenten verwachten een zeer persoonlijke ervaring, of ze nu online of in de winkel kopen. Technologie die medewerkers kan helpen om producten voor te stellen die relevant zijn voor individuele klanten kan de winkelervaring enorm verbeteren. Dit is hoe uw personeel de juiste producten op het juiste moment kan aanbevelen:
- Bied accessoires aan die relevant zijn voor de artikelen in het mandje van de klant, zoals sokken voor een klant die nieuwe schoenen koopt of een pak linten voor een klant die cadeaupapier koopt. Naast het aanmoedigen van impulsaankopen, kunt u hun geheugen ook opfrissen over artikelen die ze misschien vergeten zijn.
- Implementeer een engine voor productaanbevelingen die winkelgedrag, klantgegevens en bestelgeschiedenis analyseert en die voorspellende inzichten en productaanbevelingen levert aan uw verkoopteam op de kassa.
3. Weet wat uw klanten vaak kopen
Winkelgedrag verschilt per locatie, dus als u impulsaankopen in de hele keten wilt stimuleren, is het essentieel dat u uw klanten kent en lokale evenementen in de gaten houdt. Door bij te houden welke soorten producten uw klanten het meest kopen in een bepaald filiaal, kunt u ook achterhalen welke impulsproducten het meest geliefd zijn. Om impulsaankopen in al uw winkels te maximaliseren:
- Houd de voorraad in de hele keten in de gaten om te zien welk type producten bij welk filiaal het best verkoopt en kies vervolgens impulsproducten die bij die patronen passen.
- Zorg ervoor dat u voorraad kunt overhevelen naar lokale filialen als reactie op nieuwe trends en winkelgedrag.
- Promoot artikelen en creëer aanbiedingen die alleen geldig zijn in specifieke filialen op basis van lokale evenementen – hoeden en vlaggen tijdens carnaval, snoep en snacks als het lokale team speelt, of regenjassen en paraplu’s tijdens een periode van somber weer.
4. Geef ze een aanbod dat ze niet kunnen weigeren
Impulsaankopen zijn snelle beslissingen, dus het presenteren van een aanbieding die te goed voelt om te missen is een geweldige manier om hun drang om te kopen te vergroten. Promoties hoeven geen enorme kortingen te betekenen, maar ze moeten de shopper wel het gevoel geven dat ze veel waar voor hun geld krijgen. Impulsaankopen creëren die het winkelend publiek aanspreekt:
- Promoot nieuwe en exclusieve producten die betaalbaar en binnen handbereik zijn om shoppers te verleiden iets nieuws te proberen.
- Geef beperkte kortingen en aanbiedingen op impulsartikelen om een gevoel van urgentie bij aankopen te creëren.
- Benadruk waar voor uw geld Aanbiedingen zoals ‘drie voor twee’ of ‘koop er een, krijg er een voor de halve prijs’ kunnen veel doen om het winkelmandje van shoppers te vergroten.
- Creëer extra aanbiedingen, zoals een kleine korting op een impulsartikel als het samen met een grotere aankoop wordt gekocht. Bijvoorbeeld een pak hondensnoepjes met korting als u een bepaald merk hondenvoer koopt.
5. Gebruik de kracht van digitale kanalen
App-klanten geven 37% meer uit dan niet-app-klanten bij dezelfde winkelier, kopen 33% vaker en kopen 34% meer artikelen. Sociale media leveren ook een grote bijdrage: volgens Forbes gebruikt meer dan twee-derde van de shoppers sociale media als onderdeel van hun winkelstrategie. In een digital-first wereld gaan veel consumenten graag de dialoog aan met retailers en delen ze gegevens over hun interesses, voorkeuren en winkelgewoonten. Dit levert een schat aan inzichten op die u kunt gebruiken om hen naar de winkel te lokken. Hier volgen een paar manieren om digitaal verbonden klanten aan te moedigen:
- Analyseer online en mobiele klantgegevens om winkelend publiek te benaderen met in-store aanbiedingen die zijn afgestemd op hun interesses.
- Gebruik locatiegebaseerde tools om app-gebruikers in de buurt van de winkel te herkennen en lok ze met een aanbod ter plaatse in de winkel. Dat kan een kortingsbon zijn, bonuspunten voor loyaliteit of een gratis kopje koffie.
- Organiseer een exclusief evenement, zoals een uitverkoopvoorproefje voor app- en social media-gebruikers, om persoonlijk met hen in contact te komen terwijl ze de winkel verkennen.
Door datagestuurde inzichten van het winkelend publiek te gebruiken en gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen te doen, kunt u klanten binden en hun verlangen om ongeplande aankopen te doen in uw winkel stimuleren. Wilt u weten hoe de juiste technologie u kan helpen om het winkelmandje te vullen? Neem vandaag nog contact met ons op of vraag direct een gratis adviesgesprek aan!