7 RETAIL SOFTWARE SELECTIEFOUTEN

Het selectieproces voor retail management software is een complexe en moeilijke taak. Het implementeren, onderhouden en upgraden van een core business softwareoplossing over een periode van 5 jaar zal gemiddeld 100.000 tot 500.000 euro kosten voor retailorganisaties in het middensegment van de markt.

Gezien de aanzienlijke inzet en investeringen die nodig zijn, is het schokkend hoe weinig retailers de juiste middelen investeren en de vereiste ‘due diligence’ voltooien. In de laatste Panorama Consulting Solutions enquête over implementaties van managementsystemen, beschreef 28% van de bedrijven hun meest recente ERP-implementatie als een mislukking. Nog eens 30% was niet zeker of hun implementatie als succesvol, of als mislukt, kon worden beschouwd.

Hoewel dit al te vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de voorbereidende selectiestappen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze kritische bedrijfsbeslissing wordt genomen op basis van empirische gegevens en pragmatische criteria.

7 veel voorkomende fouten

In de LS Retail whitepaper ‘7 retail management software selectiefouten die mislukking voorspellen’ wordt er dieper ingegaan op volgende fouten die retailers maken tijdens het selectieproces van bedrijfssoftware:

  1. Geloven dat alle retail management oplossingen hetzelfde zijn
  2. Het proces starten met een vastberaden idee van wat nodig is
  3. Het selectieproces overlaten aan de IT-afdeling
  4. Beslissen dat “goedkoopste” gelijk is aan “beste waarde”
  5. Strenge controle van leveranciers om de kosten te verlagen
  6. Te veel belang hechten aan de demo
  7. Geen referenties opvragen

Benieuwd naar hoe u deze fouten kan voorkomen? Download hier onze gratis whitepaper!

Is de hoeveelheid aan vergelijkbare retailsoftware op de markt verwarrend voor u? Heeft u hulp nodig om te begrijpen wat u eigenlijk echt nodig heeft? Neem contact met ons op via sales@tcog.be of vraag een gratis adviesgesprek aan.