DE KOMENDE JAREN OVERLEVEN ALS RETAILER

Voor retailers met eigen winkels en e-commerce mag een goede loyalty-strategie niet ontbreken. Dat behelst meer dan een klantenkaart. Om bestaansrecht te behouden is een andere benadering van het winkelconcept vereist: van enkel verkoop naar verkoop middels advies en beleving.

Hoe overleeft u als retailer in het veranderende winkellandschap? En hoe zorgt u ervoor dat uw multibrandstores kunnen concurreren met de vele wholesale bedrijven die ook hun eigen e-commerce activiteiten uitrollen? Het antwoord van specialisten is helder: door aan te sturen op beleving en advies. “De enige manier om dat te bereiken is door middel van een goede loyalty-strategie met gerichte acties”, zegt Rembrandt Kuijpers van TCOG. “Juist nu is het extra belangrijk om te weten wie uw klant is en via welke kanalen hij of zij koopt.”

Creëer een winkelbeleving

Beleving is een veelgehoorde marketingterm, maar waar het op neerkomt, is het faciliteren van een shopping experience. “Winkelen wordt steeds meer een dagje uit”, stelt Kuijpers. “Loyalty speelt daarbij een belangrijke rol en is een ideale tool om de connectie te maken tussen online en offline. Een voorbeeld: wanneer u weet wie uw klant is, kunt u op basis van deze informatie gericht het juiste personeel werven. Een retailer die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in ‘real-size-fashion’, doet er goed aan om niet alleen maar slanke vrouwen aan te nemen, dit zou ertoe kunnen leiden dat klanten zich niet op hun gemak voelen in de winkel omdat zij zich niet kunnen identificeren met de verkoopmedewerkers.”

Zorg voor interactie

Steeds meer retailers onderscheiden zich met een interactieve aanpak. Het bezoeken van een kookwinkel wordt leuker wanneer u zelf de ovens mag uittesten en er een professionele kok aanwezig is die laat zien wat er zoal bereid kan worden met een keukenmachine. Een outdoorwinkel in Duitsland die gebruik maakt van de retailoplossing LS Retail, waarvan TCOG exclusief verdeler is in België, is omgetoverd tot een belevingscentrum. In een enorm waterbassin dobberen kano’s en rubberboten die klanten ter plekke mogen uitproberen. Daarnaast is er voorzien in plexiglazen waterbakken om de regenkleding aan een waterdichttest te onderwerpen. Door deze vernieuwende aanpak krijgen klanten weer plezier in het winkelen; de voorpret van de vakantie begint immers al op de winkelvloer.

Goed advies en cross-selling

Eenmaal in contact met de klant is het belangrijk om de aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Zo constateerde Adidas dat zijn verkoopmedewerkers veel tijd kwijt waren aan het ophalen van de juiste maat schoenen in het magazijn. Dit had tot gevolg dat de klant vaak twee minuten alleen stond te wachten. Alle verkoopmedewerkers hebben daarom de beschikking gekregen over een mobiele kassa waarmee ze een ‘size request’ kunnen plaatsen. Terwijl een runner de juiste maat uit het magazijn haalt, blijft de verkoper in contact staan met de klant. “Die tijd kan worden benut voor het geven van advies én voor cross-selling: het verkopen van een aanvullend artikel”, zegt Rembrandt Kuijpers. “Met de juiste technologie is een loyalty-strategie zowel een creatieve als een commerciële verrijking van het winkelconcept.”

“Retailers kunnen zich onderscheiden met een interactieve aanpak.”

Meer weten? Voor vragen staat ons sales team steeds voor u klaar, neem contact met ons op via sales@tcog.be of +32 (0)3 420 07 10.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten