Opkomst mobiele betalingen in retail
Er vindt een zee aan verandering plaats in de mobiele betalingsmogelijkheden van retailers, de mobiele betaalapplicatie van Starbucks is daar een zeer goed voorbeeld van. In 2018 behaalde de app de titel van top mobiele betaalapplicatie in de VS. In dat jaar gebruikten, volgens marktonderzoeksbureau eMarketer, 23,4 miljoen mensen van 14 jaar en ouder de app om er minstens één keer per half jaar een aankoop mee te doen.
Combineer gebruiksgemak en beloning
De sleutel tot het succes van Starbucks is het vermogen om gebruiksgemak en beloning te combineren in de betalingservaring. Met de Mobile Order and Pay-functionaliteit kunnen gebruikers vooraf bestellen en wachtrijen overslaan. De app is ook geïntegreerd met het Starbucks Rewards-loyaliteitsprogramma, waardoor klanten automatisch punten kunnen verdienen (sterren genoemd) en gratis drankjes en eten kunnen verdienen. Klanten kunnen zelfs een fooi toevoegen aan hun aankopen. De toegevoegde waarde van het gebruik van deze app om te betalen is duidelijk en eenvoudig: u kunt tijd en geld besparen bij de kassa, en tegelijkertijd toegang krijgen tot beloningen en speciale aanbiedingen.
Winkels upgraden hun betalingsopties
De afgelopen jaren heeft contant geld zijn marktaandeel verloren aan elektronische betaalmethoden, die de consument een snellere, veiligere en gemakkelijkere ervaring geven bij het winkelen, zowel in de winkel als online.
Aangezien de voorkeuren van de consument verschuiven van traditionele betaalmethoden naar mobiele kassatechnologieën zoals Apple en Android Pay, contactloze kaartbetalingen en directe bankoverschrijvingen, moeten winkeliers bereid zijn om deze nieuwe methoden te accepteren.
In de VS wordt geschat dat ongeveer 70% van de winkels nu is uitgerust om Apple Pay en soortgelijke mobiele betaalapps te accepteren. Naarmate meer creditcardbedrijven en banken overschakelen op chipkaarten, zijn retailers gedwongen om hun kassasystemen te upgraden. Degenen die vooruit denken, kiezen voor lezers die ook betalingen van smartphones kunnen accepteren met behulp van Near-Field Communication (NFC)-technologie.
Investeer in contactloze betaalmogelijkheden
Miljoenen consumenten hebben nu contactloze kaarten in hun portemonnee en mobiele betaalapps op hun telefoon. Deze tap-and-go technologie is snel de norm aan het worden voor klanten, en daarom iets wat ze verwachten bij het doen van een aankoop. Contactloze transacties zijn vooral populair voor kleinere kaartaankopen in buurtwinkels en supermarkten, en vervangen vaak contant geld. Dit soort technologie biedt ook veel voordelen voor winkeliers, zoals kortere doorlooptijden aan de kassa’s, meer kaartgebruik en een betere betalingservaring voor de consument.
Combineer gebruiksgemak en beloning
Hoewel contactloze betalingen in de winkel essentieel zijn, moeten retailers ook nadenken over een holistische betalingsstrategie voor alle kanalen om ervoor te zorgen dat ze aan de verwachtingen van hun klanten voldoen en een naadloze ervaring leveren. Dat betekent dat ze tools en technologieën moeten omarmen die de consumententrends rond cashless betalingen benutten.
Aangezien retailers hun aanwezigheid op een steeds meer digitale marktplaats willen uitbouwen, zal de mogelijkheid om een breed scala aan betalingsopties aan te bieden van cruciaal belang zijn.
Verkennen van ‘digitale portemonnee-aanbieders’
Terwijl bedrijven als Starbucks besloten om hun eigen mobiele app te bouwen, hoeven de meeste retailers deze weg niet te bewandelen. Dat komt omdat ‘digitale portemonnee-aanbieders’ zoals Apple Pay en Google Pay al ontworpen zijn om het opzetten van mobiele betalingen snel en betaalbaar te maken.
Vandaag de dag zijn er tientallen aanbieders van digitale portemonnees voor retailers – en consumenten om uit te kiezen. Het is de moeite waard om met uw bestaande betalingsprovider te praten om te begrijpen welke opties zij beschikbaar hebben als u uw eigen mobiele betalingen en digitale strategie ontwikkelt.
Sta open voor innovatie
Naarmate betalingsoplossingen veranderen van puur transactioneel naar meer klantgericht, zal de wrijving die het huidige betalingsverkeer vaak met zich meebrengt blijven afnemen en zullen er meer innovaties op de markt blijven komen.
De zogenaamde “onzichtbare betalingen” bieden de consument ultiem gemak en volledig geautomatiseerde betalingsmogelijkheden. Hoewel ze nog in de kinderschoenen staan in de winkel, worden ze gedreven door bedrijven zoals ride-sharing app Uber, die de betaling automatisch incasseert zodra een klant zijn bestemming heeft bereikt. Innovatieve retailers zoals Amazon en het Nederlandse supermarktmerk Albert Heijn proberen nu al met succes onzichtbare betalingen in winkels te doen. Met deze winkelconcepten kunnen klanten de producten die ze willen eenvoudig ophalen of scannen zonder dat ze moeten “uitchecken”. In plaats daarvan wordt de betaling automatisch van hun rekening afgeschreven.
Als retailers plannen maken voor de toekomst, dan is het in hun eigen belang om op de hoogte te zijn van de laatste innovaties op het gebied van betalingen en om te overwegen hoe deze in hun branche zullen uitpakken.