Safti doe-het-zelver

Voorbereid op online verkoop met NAV

Het spreekt voor zich dat voor het efficiënt runnen van een zaak zoals Safti, met zo’n grote omvang, een performant IT-systeem nodig is. Sinds 11 november 2013 draait Safti op Microsoft Dynamics NAV. “Bij TCOG, die het systeem leverde, vonden we een partner met wie het prettig samenwerken is”, legt CFO Trui Lagae uit.

 

De zoektocht naar een nieuwe IT leverancier

De server waarmee werd gewerkt bij Safti en waarop de aankoop, de stock, de boekhouding, de facturatie en de klantgegevens draaiden, dateerde uit 2005 en vanaf januari 2012 begonnen er zich problemen voor te doen. Een IT-coach raadde hen aan op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier om een volledig nieuw, gebruiksvriendelijk systeem te implementeren. Samen met de managers, Barbara Braeckman en Tom Vanderstuyft, startte de zoektocht naar een nieuwe IT-systeem om de doe-het-zelfzaak te beheren.

“Gebruiksvriendelijkheid, de mogelijkheid om onze kassamedewerkers snel op te leiden en mogelijkheden met het oog op het opzetten van een webshop stonden bij de keuze daarvan voorop”, aldus Trui. Na een lange zoektocht kozen ze bij Safti voor softwareleverancier TCOG.

 

Gebruiksvriendelijk IT-systeem

Trui Lagae was als CFO heel nauw betrokken bij de implementatie van het nieuwe IT-systeem. TCOG installeerde Microsoft Dynamics NAV, alsook de add-on LS Retail. Het nieuwe systeem werd gebruiksvriendelijker ervaren en de opleiding voor de verkoop- en kassamedewerkers was daardoor een fluitje van een cent. En net dat was één van Safti’s belangrijkste keuzecriteria. “In principe zitten we met dit systeem voor jaren goed. Alles verandert tegenwoordig natuurlijk heel snel, maar met verbeteringen en updates moeten we dit systeem gedurende nog vele jaren kunnen gebruiken. En het biedt ons de mogelijkheid om de webshop klaar te stomen zodat we onze klanten nog beter kunnen dienen”, concludeert Trui Lagae.