8 duurzame ideeën om in uw winkels te implementeren

LS Retail Sustainability

Duurzaamheid in de retail blijft een belangrijk aandachtspunt voor consumenten. Van tweedehands en vintage items tot verpakkingen met een lage impact en traceerbare herkomst, mensen zijn zich steeds meer bewust van hoe hun levensstijl en winkelgewoonten de planeet beïnvloeden. Ze verwachten dan ook dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Volgens een recente studie vindt driekwart van de Gen Z-consumenten duurzaamheid belangrijker dan het merk bij het doen van een aankoop.

 

Nikki Baird, Vice President Strategy and Product bij Aptos, benadrukt dat winkeliers hun duurzaamheidsinitiatieven duidelijk moeten laten zien om consumenten aan te trekken. Ze stelt: “Als u veel wegwerpverpakkingen gebruikt of als uw producten veel onderdelen bevatten die consumenten niet als bijdrage zien aan een betere wereld, dan bestaat de kans dat zij u als ‘ongezond’ beschouwen.”

 

Hoe kunt u als retailer duurzamer worden?

Bedrijven moeten laten zien dat zij écht luisteren naar hun klanten en concrete maatregelen nemen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen als zij willen concurreren met andere merken. Hier volgen acht ideeën om uw duurzaamheidsstrategie voor uw winkels nieuw leven in te blazen, meer consumenten aan te trekken en tegelijkertijd de planeet te verbeteren.

 

1. Kies voor duurzame producten en merken

Van schoenmerken zoals Veja en Allbirds tot het LA-modebedrijf Reformation, er is een nieuwe generatie bedrijven die de standaard zet op het gebied van duurzaamheid. Deze bedrijven lopen voorop in milieuvriendelijke mode en trekken een grote groep fans aan dankzij hun vermogen om stijlvolle ontwerpen te combineren met sterke eco-vriendelijke waarden.

 

Deze beweging beperkt zich niet alleen tot de modewereld. Ook in de consumentengoederensector maken nieuwe, onafhankelijke bedrijven indruk door hun sterke ethiek, volledige transparantie en duurzame bedrijfsmodellen. Het Britse smoothie-merk Innocent Drinks is een uitstekend voorbeeld. Het merk heeft zijn reputatie opgebouwd door eenvoudige, natuurlijke en gezonde drankjes te maken.

 

Consumenten zoeken actief naar merken die duurzaamheid centraal stellen in hun missie. Het loont daarom om goed op de hoogte te blijven van wat consumenten willen en de merken aan te bieden waar zij enthousiast over zijn.

 

2. Gebruik gerecycled, herbruikbaar en biologisch afbreekbaar materiaal

Het verbod op wegwerpplastic tassen in supermarkten is een stap in de goede richting om het gebruik van plastic verpakkingen – algemeen erkend als een belangrijk milieuprobleem – terug te dringen. Maar zowel actievoerders als consumenten dringen er bij retailers op aan om meer te doen. Uit recente onderzoeken blijkt dat minstens twee derde van de consumenten vindt dat het de verantwoordelijkheid van de retailer is om het gebruik van plastic verpakkingen te verminderen.

 

Supermarktketen Aldi heeft zich bijvoorbeeld voorgenomen om het gebruik van nieuw plastic met 78 ton per jaar te verminderen. Dit maakt deel uit van hun initiatief om minstens 35% gerecycleerd verpakkingsmateriaal te gebruiken voor hun huismerkproducten, met als doel tegen 2025 in alle Britse winkels 50% gerecycleerd verpakkingsmateriaal te bereiken. Veel alternatieven voor plastic verpakkingen worden tegenwoordig steeds gangbaarder, zoals biologisch afbreekbare, plantaardige verpakkingen gemaakt van materialen zoals zetmeel en cellulose.

 

Van grote merken tot kleine zelfstandigen: iedereen heroverweegt het gebruik van verpakkingen en onderzoekt hoe de impact verminderd kan worden. Het is dus tijd om na te gaan hoe u binnen uw eigen bedrijf plastic kunt verminderen en milieuvriendelijkere alternatieven kunt vinden.

 

3. Herintroduceer tweedehands

Met een rijke geschiedenis en onmiskenbare duurzame kwaliteiten is tweedehands weer helemaal in. Meer consumenten dan ooit kiezen ervoor om vintage en tweedehands goederen te kopen. Uit recente gegevens van Euromonitor blijkt dat 24% van de wereldwijde consumenten tweedehands producten koopt om het milieu te helpen.

 

Vintage en tweedehands items zijn om twee belangrijke redenen populair bij consumenten: ze helpen de milieu-impact van hun aankopen te verminderen – de mode-industrie is de op één na grootste vervuiler ter wereld – en ze zijn betaalbaar, waardoor mensen producten kunnen kopen die ze zich nieuw misschien niet konden veroorloven.

 

Voor retailers is tweedehands een lucratieve markt en, in sommige gevallen, zoals luxe mode, biedt het nieuwe kansen om de hype rond producten te verlengen en hun waarde te vergroten. Veel retailers zijn een samenwerking aangegaan met externe doorverkoopplatforms zoals Farfetch en TheRealReal om de levenscyclus van hun producten te volgen en hun authenticiteit te waarborgen.

 

Het is dan ook logisch dat retailers deelnemen aan de vooraf gedragen en gebruikte goederen markt. Populaire initiatieven zijn onder meer terugkoopprogramma’s, waarbij retailers geretourneerde items accepteren om deze te repareren, door te verkopen of te recyclen tot nieuwe producten.

 

4. Verken verhuurmodellen

Net zoals tweedehands een heropleving doormaakt, winnen ook verhuurmodellen aan populariteit. Deze verandering heeft de muziek- en entertainmentindustrie al getransformeerd – denk aan hoe Spotify de verkoop van cd’s en downloads heeft vervangen, en hoe Netflix videotheken en dvd-boxen overbodig heeft gemaakt.

 

In de fashion spelen diensten zoals Rent the Runway, een online platform voor het huren van kleding en accessoires, inclusief luxe items, in op de behoefte van consumenten aan vernieuwing zonder de schade die fast fashion veroorzaakt. Het legt de nadruk op ervaringen boven eigendom en maakt luxe toegankelijker voor een breder publiek. Andere bedrijven, zoals IKEA, onderzoeken verhuurmodellen als onderdeel van hun doel om de circulariteit van hun producten te verbeteren en milieubewuste consumenten aan te spreken.

 

Met steeds meer bedrijven die zich wagen aan de verhuurmarkt, is dit een consumptiemodel dat waarschijnlijk zal blijven groeien. Volgens de Amerikaanse analist McKinsey zullen gevestigde spelers alternatieve eigendomsmodellen steeds meer zien als een kracht die ze moeten omarmen of op zijn minst moeten testen via nieuwe samenwerkingsmodellen met retailers of start-ups in de sector. Dit vereist zorgvuldige overwegingen met betrekking tot het bedrijfsmodel en een duidelijke keuze tussen samenwerkingen, interne ontwikkeling of fusies en overnames.

 

Ook technologie speelt hierin een cruciale rol. Bij het kiezen van de technologie die uw retail business ondersteunt, vooral als het gaat om uw Point of Sale, is het belangrijk om na te denken welke tools en functies u in de toekomst nodig zult hebben, aangezien consumptiemodellen blijven veranderen.

 

5. Stimuleer en beloon recycling

Nauw verbonden met tweedehands en verhuurmodellen, groeien initiatieven waarbij consumenten hun veel gebruikte kleding kunnen recyclen als ze er afscheid van willen nemen – en daarbij worden beloond. Het Amerikaanse duurzame modemerk Madewell zet zich in voor het verminderen van textielafval door klanten de mogelijkheid te bieden hun gedragen jeans in te ruilen. Via dit programma wordt oude denim doorverkocht of gerecycled, waardoor het uit vuilnisbelten blijft. In ruil hiervoor ontvangen klanten korting op hun volgende paar Madewell-jeans – een win-win voor zowel mode als het milieu. Deze trend beperkt zich echter niet alleen tot mode. IKEA Canada biedt klanten de mogelijkheid om gebruikte meubels terug te brengen in ruil voor winkeltegoed.

 

Uit recente studies gepubliceerd in de Harvard Business Review blijkt dat consumenten meer waarde hechten aan producten die deel uitmaken van een terugkoopprogramma en zelfs bereid zijn om zonder extra aankoopprikkels te betalen. Voor retailers suggereert dit dat het implementeren van programma’s waarbij klanten gebruikte producten kunnen inruilen, zeer voordelig kan zijn – zowel voor klanttevredenheid als voor de bijdrage aan milieuduurzaamheid.

 

6. Ontwerp groenere winkels

Volgens een rapport van Business for Social Responsibility worden duurzame ontwerpen in de retail, ook wel “groene winkelruimtes” genoemd, steeds meer de norm. Merken die gebruik maken van ervaringsgerichte ruimtes hebben vaak meer succes met hun groene marketingstrategieën.

 

Het in Los Angeles gevestigde modemerk Reformation verkoopt kleding die zowel begeerlijk als milieuvriendelijk is. Daarbovenop maakt het indruk met zijn duurzame winkels, die Green Business-gecertificeerd zijn. Dit betekent dat zij strategieën toepassen om energie te besparen, de waterefficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen.

 

Reformation is niet het enige bedrijf dat groen gaat. Starbucks heeft wereldwijd al meer dan 6.000 groene winkels uitgerold als onderdeel van een lopend initiatief om tegen 2030 de CO2-uitstoot, het waterverbruik en het afval naar stortplaatsen met 50% te verminderen.

Door hun ecologische voetafdruk en uitstoot te verkleinen, kunnen retailers niet alleen hun impact op de planeet verminderen en hun merkimago verbeteren, maar ook aanzienlijke kosten besparen.

 

7. Bied milieuvriendelijke bezorgopties aan

Versnelde verzending, die belooft om binnen een dag of zelfs binnen een uur te leveren, heeft de vraag en verwachtingen van consumenten voor snelheid aangewakkerd. Hoewel dit goed nieuws is voor consumenten die direct geholpen willen worden, kan het voor de planeet ernstige gevolgen hebben.

 

Hoewel het voor retailers moeilijk is om uit het snelle leveringsspel te stappen, zijn er wel stappen in de goede richting mogelijk. Amazon, bekend om zijn same-day Prime-leveringen, heeft aangegeven dat het nu het grootste deel van zijn voorraad verplaatst zonder luchtvervoer en zich heeft gecommitteerd om 50% van zijn leveringen “net zero carbon” te maken – wat betekent dat ze geen schadelijke emissies zullen veroorzaken – tegen 2040.

 

Retailers kunnen kleinere, maar nog steeds betekenisvolle stappen zetten om de milieu-impact van leveringen te verminderen. U zou bijvoorbeeld uw klanten meer keuzes kunnen bieden, zoals extra loyaliteitspunten of een kortingscode als ze bereid zijn een paar extra dagen te wachten op hun levering. Dit zou u in staat stellen om het item op een ecologisch efficiënte route en planning te verzenden – en het zou waarschijnlijk ook kosten besparen.

 

8. Organiseer een duurzaamheidshackathon

Als u geen ideeën meer heeft, kan het de moeite waard zijn om uw klanten om het volgende grote duurzaamheidconcept te vragen. Wat oorspronkelijk was voorbehouden aan programmeurs en software-engineers, worden hackathons nu breder ingezet om grotere uitdagingen op te lossen in veel verschillende sectoren, waaronder de retail branche.

 

Bedrijven zoals Kering, LVMH en Burberry hebben allemaal hackathons georganiseerd, waarbij ze ontwikkelaars, studenten en experts oproepen om te helpen bij het oplossen van problemen in de toeleveringsketen en overproductie, naast andere duurzaamheidskwesties. Ze belonen de teams die met de beste ideeën komen. Deze hackathons hebben verrassende resultaten opgeleverd, zoals een project voor zero-waste verpakkingen voor wijn en sterke drank, een proces dat druivenzaadafval omvormt tot een cosmetisch ingrediënt, en een concept voor de trenchcoat van de toekomst, een kledingstuk dat kan worden aangepast en gepersonaliseerd voor verschillende fasen in het leven van een klant.

 

Met een groeiend aantal consumenten dat interesse toont in en bezorgd is over duurzaamheid, is groen zijn niet alleen een ethische keuze voor uw retailmerk – het is ook een slimme zakelijke beslissing. Als u hulp nodig heeft bij het ontdekken van hoe technologie u kan ondersteunen op uw pad naar duurzaamheid, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze experts.

 

Bron: LS Retail

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?