De invloed van AI op het shopgedrag van de consument

 

AI shopgedrag

De opmars van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de moderne samenleving is niet meer te stuiten. Steeds meer applicaties en digitale tools zijn uitgerust met AI-functionaliteiten, terwijl AI-technologie in sneltreinvaart evolueert. Dit leidt tot de komst van oplossingen die veel slimmer en veelzijdiger zijn dan de eerste generatie AI-tools die jaren geleden het levenslicht zagen.

 

De invloed van AI is zeker ook merkbaar in de wereld van retail en fashion. AI biedt volop mogelijkheden om klanten nog beter te leren kennen en uw dienstverlening en productaanbod fijner af te stemmen op hun wensen en behoeften. Maar hoe denken consumenten eigenlijk over AI? Hebben ze er vertrouwen in? En hoe kunt u de invloed van AI op het shopgedrag van mensen gebruiken om uw eigen verkopen en marketing een kwaliteitsinjectie te geven? U leest het in dit blogartikel.

 

Hoe denken consumenten over AI?

De retailwereld, en zeker een trendgevoelig branchesegment als de mode, is continu in beweging. AI versterkt dit gegeven en schept zowel kansen als potentiële gevaren. Aan de ene kant biedt de technologie volop manieren om customer journeys en klantervaringen te verbeteren, terwijl AI anderzijds nieuwe uitdagingen creëert op het vlak van veiligheid, emotie en empathie.

 

De realiteit is dan ook dat veel consumenten nog enigszins sceptisch zijn over de rol van AI in de moderne winkelbeleving. Uit onderzoek van Voyado blijkt bijvoorbeeld dat 46% van de ondervraagden niet gelooft dat AI mensen kan vervangen. Meer dan een kwart (27%) van de respondenten aarzelt om aankopen te doen bij winkels die uitsluitend vertrouwen op AI of geautomatiseerde klantondersteuning.

 

Opmerkelijk genoeg zijn zowel de oudste als de jongste generatie het gevoeligst voor het gebrek aan menselijke interactie dat bij AI op de loer ligt. 33% van Generatie Z en 38% van de ‘Silent Generation’ zijn minder geneigd om te winkelen bij bedrijven of webshops die alleen AI en geautomatiseerde ondersteuning aanbieden. Gemiddeld genomen verraadt het onderzoek van Voyado een gematigd wantrouwen tegen (volledig) geautomatiseerde diensten. 44% van de respondenten is het bijvoorbeeld niet eens met de stelling dat ‘een AI-tool of robot relevantere aanbevelingen doet dan echt winkelpersoneel’. 46% vindt bovendien dat automatisering en AI mensen niet kunnen vervangen.

 

Hoe u AI succesvol inzet

Er is dus zeker wel nog wat weerstand tegen AI. Dat komt ook deels omdat veel consumenten de indruk hebben dat AI vooral goed is voor functionaliteiten die we kunnen zien als een ‘gimmick’. In werkelijkheid heeft AI een veel breder en groter potentieel en biedt de technologie ongekende mogelijkheden om klanten meer personalisatie en relevantie te bieden. De toekomst van loyaliteit ligt in het vermogen van fashionretailers om klanten grondig te begrijpen en precies de juiste producten op het goede moment en de beste plaats (digitaal én fysiek) aan te bieden. Op een goede manier gebruikmaken van AI gaat niet om het vervangen van menselijke interactie, maar om het versterken ervan. Op die manier schept en ondersteunt AI persoonlijke relaties die naadloos over alle touchpoints lopen, zowel online als in de fysieke winkel.

 

Er zijn verschillende manieren om de kracht en positieve eigenschappen van AI gericht in te zetten binnen de retail en uw dagelijkse processen op de werkvloer.

 

Winkelervaringen personaliseren

Moderne AI-algoritmes hebben de rekenkracht die nodig is om grote hoeveelheden klantgegevens te doorzoeken en te analyseren op terugkerende patronen. Het resultaat? U krijgt op basis van eerdere aankopen en browsegedrag meer inzicht in de voorkeuren en bestelgewoonten van klanten. Dit maakt het makkelijker om mensen gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Zo groeit de kans op tevreden en loyale shoppers die geregeld herhaalaankopen doen in uw webshop of fysieke winkel.

 

Nauwkeuriger voorraden beheren

AI komt ook van pas bij het optimaliseren van uw voorraadbeheer. Nauwkeurige vraagvoorspellingen, die gebruikmaken van historische data, actuele gegevens en toekomstverwachtingen, verkleinen de kans op overstock en het risico op te kleine voorraden die u belemmeren om orders (tijdig) uit te leveren.

 

Klantenservice ondersteunen

Chatbots en virtuele assistenten kunnen uw klantenservice 24/7 ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan klantvragen beantwoorden of mensen hulp bieden bij het vinden van producten. Door chatbots en virtuele assistenten in te zetten voor relatief makkelijke vraagstukken, hebben de gespecialiseerde medewerkers van de klantenservice meer tijd en gelegenheid om zich volledig te concentreren op complexere of gevoelige kwesties die vragen om een menselijke maat.

 

Trendanalyses uitvoeren

Tot slot zijn moderne AI-oplossingen ook in te zetten voor het uitvoeren van trendanalyses. Door blogs, websites en sociale media structureel te scannen, blijft u als winkelier voortdurend op de hoogte van de nieuwste (mode)trends. Goede AI-trendanalyses maken het dan ook makkelijker om in te spelen op de laatste modetrends en precies dat te bieden waar uw doelgroep naar op zoek is.

 

Zo helpt TCOG?

AI heeft moderetailers behoorlijk wat te bieden als de technologie goed wordt ingezet en de scepsis wordt weggenomen die bij bepaalde klanten nog steeds enigszins aanwezig is.

TCOG ondersteunt fashionretailers door het aanbieden van geïntegreerde softwareoplossingen, zoals LS Retail en Microsoft Dynamics 365 Business Central. Via Copilot is AI standaard geïntegreerd in deze systemen die alle aspecten van de bedrijfsvoering centraliseren en optimaliseren. Door gebruik te maken van AI voor vraagvoorspelling en voorraadbeheer, opereert u efficiënter en verbetert u de klanttevredenheid. Innovatieve POS-systemen en omnichannelintegratie zorgen voor een naadloze en gepersonaliseerde winkelervaring, terwijl duurzame praktijken en logistieke efficiëntie de operationele kosten verlagen en de merkwaardering verbeteren.

 

Meer weten?

Wilt u als fashion retailer het beste uit AI halen? En bent u op zoek naar een kundige en betrouwbare partner die u helpt om de technische mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en moderne ERP oplossingen te ontdekken? Neem dan gerust contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?