FYSIEKE WINKELS VAN CRUCIAAL BELANG

Waarom fysieke winkels nog steeds van cruciaal belang zijn voor de retail

Tijdens de Covid-19-pandemie werd online een fundamenteel kanaal voor retailers. Zelfs toen de totale retail uitgaven daalden, steeg de verkoop via e-commerce ten opzichte van vorig jaar. Volgens gegevens van eMarketer in de VS gebeuren meer dan 85% van de aankopen nog steeds in fysieke winkels, waardoor een synergie tussen online en offline de sleutel is tot succes in retail in de nabije toekomst.

Hier volgen acht redenen waarom u nog steeds moet investeren in uw fysieke winkellocaties.

1. Mensen kopen sneller als ze het product écht hebben gezien

Volgens onderzoek van KPMG is de belangrijkste reden waarom consumenten liever in fysieke winkels winkelen, het persoonlijk zien, ervaren en testen van producten voordat ze deze kopen. Een fysieke locatie waar mensen naartoe kunnen gaan om er zeker van te zijn dat deze verf precies de kleur is die ze willen, kan de twijfels van de consument wegnemen en helpen de koop te sluiten. Het zien van dingen kan ook het risico verminderen dat een product zal worden geretourneerd omdat het niet de juiste maat, kleur of materiaal is.

2. Klanten die artikelen in de winkel afhalen, kopen extra spullen

Click & collect (ook bekend als online kopen en afhalen in de winkel) en een drive-through zijn zowel bij klanten als retailers bijzonder populair. In vergelijking met thuisbezorging kan afhalen voor klanten handiger zijn, omdat zij hun aankopen kunnen krijgen wanneer zij dat willen, zonder dat zij thuis op een koerier hoeven te wachten. Voor retailers biedt afhalen in de winkel tal van voordelen: het is goedkoper dan bezorgen, het brengt shoppers naar hun winkel en het kan leiden tot extra verkoop. Volgens onderzoek van Forrester koopt 30% tot 40% van de consumenten die gebruik maken van click & collect extra artikelen als ze in de winkel komen.

3. Fysieke winkels kunnen de kosten van retourzendingen verlagen

Artikelen die in fysieke winkels zijn gekocht, worden minder vaak geretourneerd dan producten die online zijn gekocht. Volgens David Sobie, medeoprichter en CEO van Happy Returns, retourneren shoppers 5-10% van wat ze in de winkel kopen, maar 15-40% van wat ze online kopen.

Door klanten online gekochte artikelen in de winkel te laten ruilen of retourneren, kunnen ook de kosten van retourzendingen worden verlaagd doordat de retailers geen verzend- en transportkosten hoeven te betalen. Consumenten vinden het ook goed: volgens gegevens van de NRF geeft 80% van de shoppers aan dat ze producten liever terugbrengen naar een winkel dan ze terug te sturen.

4. Hoogwaardige, één-op-één klantenservice verhoogt de verkoop

Ondanks de populariteit van online winkelen is het menselijke aspect nog steeds een belangrijk onderdeel van de winkelervaring. Volgens onderzoek voor RetailEXPO zeggen bijna twee op de drie (64%) shoppers dat goed geïnformeerde verkoopmedewerkers hen eerder naar een fysieke winkel doen gaan, en drie op de vier (75%) shoppers zullen waarschijnlijk meer uitgeven nadat ze in de winkel service van hoge kwaliteit hebben gekregen van het personeel.

5. De merkervaring is nog steeds van nature fysiek

De retail is een zeer concurrerende sector. Hoewel het moeilijk kan zijn om online op te vallen, biedt een fysieke winkel u de kans om een boeiende merkervaring te creëren. Showrooms en conceptstores kunnen retailers bijvoorbeeld in staat stellen om klanten onder te dompelen in hun merkcultuur en zo blijvende indrukken te creëren. Het ontwerpen van een ervaring met de juiste balans tussen veiligheid, opwinding en gemak is essentieel – en kan helpen uw merk te onderscheiden van de concurrentie.

6. Uw winkels gebruiken als onderdeel van uw supply chain

Bij omnichannel retail kunnen de logistieke kosten de pan uit rijzen en de marges aanzienlijk uithollen. Sommige retailers realiseren besparingen door sommige of al hun fysieke winkels te gebruiken als warehouses en fulfillment centers, om hun supply chain te ondersteunen en te versterken. Door een winkellocatie om te vormen tot een zogenaamde “dark store” kunnen de kosten voor voorraadbeheer worden verlaagd en kan het bereik over grotere geografische gebieden worden vergroot door een snellere, effectievere distributie.

7. Gratis marktonderzoek naar de voorkeuren van uw klanten

Fashion retailer ModCloth opende zijn eerste fysieke winkel na 13 jaar alleen online te hebben verkocht. “We ontdekten kleine dingen, de details waar onze klanten van houden,” vertelde Matt Kaness, CEO bij ModCloth, aan USA Today. “Ze hielden van voeringen in jurken en rokken, en ze hielden van zakken.” Hoewel gegevens uit de online winkel kunnen helpen trends te ontdekken, kunnen retailers veel leren over hun klanten door gewoon te kijken hoe ze winkelen, hoe ze omgaan met de ruimte en de producten. “Vanuit het oogpunt van marktonderzoek verdient een winkel zichzelf terug. De hoeveelheid marktonderzoek die verkregen wordt door mensen te observeren, staat gelijk aan 100 focusgroepen”, zegt Sucharita Mulpuru, senior analist bij Forrester Research.

8. Fysieke winkels zorgen voor meer verkeer naar uw online winkel

Onderzoek van de International Council of Shopping Centers toont aan dat wanneer een retailer een nieuwe fysieke winkellocatie opent, het verkeer naar hun website het daaropvolgende kwartaal met 37% toeneemt. Volgens het L2-rapport “Death of Pureplay Retail” neemt het aantal online vermeldingen van het merk en online zoekopdrachten drastisch toe wanneer retailers nieuwe fysieke winkels openen. Deze online buzz gaat gepaard met een verhoogde financiële opbrengst, voegt L2 eraan toe, waardoor fysieke winkels een goede investering zijn, zowel in termen van populariteit als winstgevendheid.

Volgens een onderzoek van Harvard Business Review geven shoppers die zowel online als in fysieke winkels kopen gemiddeld meer uit in vergelijking met shoppers die slechts via één kanaal contact hebben met een bedrijf. Voor retailers betekent dit dat fysieke retail nog steeds een centrale rol moet spelen in hun bedrijfsstrategie.

Hulp nodig bij het uitzoeken van welke tools u nodig heeft om fantastische omnichannel klantervaringen te leveren? Neem dan contact met ons op via sales@tcog.be en ontdek meer over onze unified commerce oplossingen.

Bron: LS Retail