HOE AI EN AR RETAILERS HELPEN IN CRISISTIJDEN

Toen Forbes eind 2019 een artikel publiceerde waarin de verdiensten van ‘artificial intelligence’ (AI) en ‘augmented reality’ (AR) in retail werden benadrukt, had niemand kunnen voorspellen hoe belangrijk deze technologieën een paar maanden later zouden zijn.

Door het sluiten van winkels en ‘social distancing’ is de vraag naar virtuele tools en technologieën die de winkelervaring naar de consument thuis brengen toegenomen. Schoonheidsmerken, die als één van de eersten AI en AR uitprobeerden om de consumentenervaring te verbeteren, gebruiken de technologie steeds vaker om producten voor te stellen op basis van persoonlijke voorkeuren en unieke gezichtskenmerken. Zelfs vóór de COVID-19 crisis had de technologie haar waarde al bewezen. Cijfers van Perfect Corp, een bedrijf dat virtuele make-up technologie ontwikkelt, laten zien dat ‘virtuele try-on technologie’ zorgt voor 2,5 keer hogere e-commerce conversies én het retourpercentage verlaagde met meer dan 8%.

Het digitale tijdperk is nu meer dan ooit erg belangrijk voor retailers. Naarmate de technologie zich ontwikkelt en steeds geavanceerder wordt, vertrouwen consumenten steeds meer op AI en AR om hen te helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen.

4 manieren om AI en AR succesvol in te zetten als retailer

1. Breng de winkelervaring naar uw klanten thuis

AI en AR tillen online winkelen naar een hoger niveau door het voor consumenten mogelijk te maken om te kiezen uit geselecteerde producten die speciaal voor hen werden uitgekozen, nieuwe ervaringen uit te proberen en producten te testen op manieren die voorheen niet mogelijk waren. En dat allemaal van thuis uit.

Tot de pioniers van online winkelen op basis van AI en AR behoren opticiens, die zich realiseerden dat consumenten nog steeds een bril willen passen voordat ze een aankoop doen. ‘Virtuele fitting technologie’ heeft dit mogelijk gemaakt. Zo hebben enkele retailers de ervaring met AI geoptimaliseerd om automatisch het perfecte frame voor uw gezicht te suggereren.

AI leent zich uitstekend voor markten waar consumenten vastlopen in het maken van complexe keuzes. In plaats van door honderden schoonheidsproducten te moeten scrollen, gebruiken nieuwe services zoals My Beauty Matches AI-aangedreven algoritmen. Met behulp van eerdere zoekopdrachten, aankopen en gekende voorkeuren van de consument, suggereren ze items uit grote databases die de consument zelf niet gemakkelijk zal vinden.

2. Help uw klanten de juiste items te vinden

De meest succesvolle AI- en AR-ervaringen van tegenwoordig worden doorgaans geleverd door retailers met een groot assortiment en met de mogelijkheid keuzes van consumenten te personaliseren. Meubelhandelaars zijn een goed voorbeeld van retailers die gebruikmaken van de technologie om klanten te helpen bij het kiezen van producten die perfect passen bij hun bestaande inrichting.

Online meubelverkoper Wayfair staat erom bekend AI te gebruiken om klanten te targeten met gepersonaliseerde aanbevelingen. Het zoekalgoritme van het bedrijf haalt de stijlvoorkeuren van de klant uit hun zoekgeschiedenis om een selectie meubels te presenteren die waarschijnlijk in de smaak zullen vallen. Een andere service laat klanten toe een foto te maken van een bepaald meubel dat ze leuk vinden en deze te matchen met een vergelijkbaar item uit de Wayfair collectie.

AR gaat nog een stap verder door consumenten de mogelijkheid te geven om virtueel te zien hoe producten er bij hen thuis uit komen te zien alvorens een aankoop te doen. Het rendement op de investering wordt aangetoond door een verhoogd aantal conversies en minder retourneringen.

AI bewijst ook zijn waarde in de fashion branche door klanten te helpen bij het kiezen van kleding die het beste bij hen past door eerdere aankopen te analyseren en maten voor te stellen op basis van hun profiel. Zo gebruikt jeansmerk Levi’s een op AI gebaseerde chatbot om klanten te helpen de perfecte jeans te vinden.

3. Anticipeer op de eisen van de consument

Eén van de belangrijkste voordelen die retailers uit hun AI- en AR-ervaringen kunnen halen, is de hoeveelheid gegevens die ze gaandeweg over hun consumenten kunnen verzamelen. Deze gegevens kunnen, indien op de juiste manier verzameld, worden gebruikt om de nauwkeurigheid van de voorraad en de inventarisvereisten gedurende het hele jaar te verbeteren.

Retailers kunnen de verkregen data gebruiken om het productassortiment te herbekijken met oog op een betere winkelervaring, of om gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen die tot hogere conversieratio’s leiden.

AI kan retailers ook helpen om consumenten op basis van hun aankoopgeschiedenis te targeten met promoties die tot aankopen leiden. “Of het nu gaat om 10% online korting of om gratis verzending, klanten ontvangen automatisch de promoties die hen hoogstwaarschijnlijk zullen laten converteren”, schrijft Imtiaze Mohammady op Forbes.

4. Optimaliseer uw voorraad, nu en in de toekomst

Retailers gebruiken AI steeds vaker om een beter beeld te krijgen van de voorraad die ze momenteel hebben, en dewelke ze in de toekomst nodig zullen hebben. Hoewel velen het gewend zijn om hun data in vraag te stellen om hierop te anticiperen en nauwkeurige prognoses te maken, tilt AI het naar een hoger niveau door hen te helpen zich beter voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen en potentiële supply chain-verstoringen te voorspellen én te voorkomen.

Vooral supermarkten wenden zich tot AI-modellen om de winkelschappen gevuld te houden. Zo hebben bedrijven als Walmart robots getest die gangpaden scannen op ontbrekende producten. Walmart onderzoekt de mogelijkheden van AI en gebruikt real-time informatie om winkelmedewerkers te helpen nauwkeuriger te weten wanneer bepaalde producten moeten worden aangevuld.

Technologie inzetten om uitdagingen te overwinnen

Retailers moeten waardevolle klantervaringen kunnen aanbieden, en zowel AI als AR bieden zeer snel nieuwe mogelijkheden die de retail branche kan transformeren waardoor deze beter aan verschillende situaties kan worden aangepast.

In de niet al te verre toekomst zouden AI en AR kunnen helpen om winkelervaringen nog persoonlijker, unieker, collaboratiever en socialer te maken. Klanten zullen thuis automatisch een selectie van outfits en schoonheidsproducten ontvangen die speciaal voor hen zijn samengesteld in afwachting van een aankomend familiefeest. Ze scrollen eenvoudig door de selectie, proberen alles virtueel uit, noteren wat ze willen kopen en wachten op hun levering. Geen gedoe, ultiem comfort.

Bron: LS Retail