Inflatie in de retail

 

Blog inflatie retail

Het is ondertussen welbekend dat de stijgende inflatie consumenten en bedrijven hard treft. Iedereen voelt de gevolgen nu de prijzen van voedsel, energie en huishoudelijke artikelen tot recordhoogtes stijgen.

 

Brancheorganisaties zoals de National Retail Federation (NRF) in de VS, die toezicht houdt op wat er in de retailsector gebeurt, rapporteren hoe zulke gebeurtenissen het consumentengedrag veranderen, voornamelijk in huishoudens met lagere inkomens die kwetsbaarder zijn voor de gevolgen van de inflatie.”Wanneer de prijzen stijgen, passen consumenten hun manier van winkelen aan, afhankelijk van hun budget en de behoeften van hun huishouden”, aldus de NRF. “Mensen met lagere inkomens gaan vaker naar discountwinkels, bezuinigen op andere gebieden om zich de eerste levensbehoeften te kunnen veroorloven of gaan minder vaak winkelen.”

 

Hoewel het moeilijk is om precies te voorspellen wat ons de komende maanden te wachten staat, hebben we al eerder recessies meegemaakt waarbij de retail is blijven overleven – en in sommige gevallen zelfs opbloeit. Analysebureau McKinsey geeft zelfs een positievere draai aan de situatie door te stellen dat “retailers deze uitdagingen kunnen ombuigen tot kansen – als ze gedurfde, weloverwogen beslissingen nemen.” Deze beslissingen zijn meestal gericht op digitale transformatietrajecten, die retailers helpen transparantie, inzichten en mogelijkheden te verkrijgen die nodig zijn om marges te behouden en zich snel aan te passen aan de behoeften van hun klanten en hun eigen bedrijf.

 

Hieronder vindt u 5 manieren waarbij u voordeel kunt halen uit technologie om uw bedrijf weerbaarder te maken tegen de inflatie en de uitdagingen die op ons afkomen.

 

1. Koop in wat zal verkopen

Het klinkt vanzelfsprekend, maar heeft u inzichten in welke producten u het meest waarschijnlijk zal verkopen? Sterker nog, weet u op welke momenten van het jaar u bepaalde producten het beste kunt opslaan en hoeveel precies? Met de juiste plannings- en voorspellingsoplossing heeft u dit soort inzichten binnen handbereik.

 

Om de hoge inflatie het hoofd te bieden, hebben retailers volledig inzicht nodig in hun voorraad in realtime, evenals krachtige plannings- en voorspellingssoftware. Dit helpt om de juiste producten en hoeveelheden te bestellen, want u heeft inzicht in wat uw klanten nu en in de toekomst willen kopen. Met intelligente analyse- en voorspellingstools kunt u gegevens gebruiken om kooptrends en -patronen te identificeren en verstoringen van de toeleveringsketen te voorkomen. Hierdoor kan u de vraag nauwkeurig voorspellen, ervoor zorgen dat u over de juiste hoeveelheden beschikt en snel bijsturen als de situatie verandert.

 

“Er is een immens voordeel verbonden aan voorspellende analyses, sociale gemoedsanalyses, en de mogelijkheid om snel en in realtime het volledige assortiment in de winkel en online te vergelijken met wat consumenten doen”, aldus een retailer in het onderzoek van Nielsen en Coresight Research ‘The Secret to Fighting Inflation: Data-Driven Strategies for Retailers’.

 

2. Bied realistische en aantrekkelijke prijzen, en kortingen

Zelfs als er een crisis is, hoeft u niet elk artikel goedkoop te prijzen, noch het aantal promoties te verhogen. Industrieanalist Dunnhumby zegt zelfs dat te veel promoties de perceptie van uw merk negatief kunnen beïnvloeden. Als u uw producten voortdurend afprijst, zullen klanten veel minder geneigd zijn ze ooit wel voor de volle prijs te kopen. “Inflatoire tijden bieden een geweldige kans om promotiestrategieën opnieuw te evalueren. Besparingen kunnen zo elders opnieuw geïnvesteerd worden”, aldus het bedrijf.

 

Dit is dus hét moment om creatief te worden, en uw aanpak van prijzen en promoties te herzien op basis van data. Een bedrijf dat dat goed doet is de Britse supermarktketen Sainsbury’s, die fors investeert in nieuwe prijsverbintenissen om de financiële druk op consumenten te verlichten – een kans voor het bedrijf om niet alleen te laten zien dat het medelevend is, maar ook haar prijsstrategie opnieuw te evalueren.

 

“We investeren meer dan 60 miljoen pond om onze prijzen te verlagen en u zult nieuwe Speciale Aanbiedingen en Maaltijddeals vinden om u te helpen lekker te eten binnen budget,” zei CEO Simon Roberts in de zomer in een e-mail aan hun klanten. “We weten dat er een aantal moeilijke weken en maanden voor ons liggen met energierekeningen die de hoogte in gaan en een inflatie die een recordhoogte bereikt.”

 

3. Haal het beste uit uw personeel

U hoeft geen jarenlange ervaring te hebben binnen de retail om te weten dat een hoog personeelsverloop een grote uitdaging blijft. De NRF schat het gemiddelde personeelsverloop in de retail op meer dan 60%, wat aanzienlijk meer is dan in andere sectoren – het gemiddelde ligt rond de 19%. Door dat personeelsverloop lopen de kosten snel op. Het zoeken, aannemen, inwerken en opleiden kost het management tijd en middelen, en het bedrijf geld. Wat kunt u dan doen om het beste personeel aan te trekken, hen productief te houden en hen aan te moedigen om te blijven?

 

Een modern POS-systeem kan zeker helpen. Het stelt u niet alleen in staat om de planning en het overzicht van uw werknemers te behouden, maar het geeft u ook een duidelijk beeld van de kosten en prestaties. Gewapend met deze informatie kunt u tekorten en overbezetting aanpakken, de best presterende medewerkers identificeren – en belonen – en gerichte training en feedback geven aan degenen die dat nodig hebben.

 

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat gemotiveerde, betrokken medewerkers vaker een betere klantervaring leveren, meer verkopen, en minder snel op zoek gaan naar een nieuwe baan. Om de betrokkenheid te vergroten helpt het om mensen een klantgerichte functie te geven en geen monotone, administratieve rol.

 

De meest innovatieve werkgevers in de eerstelijns retail investeren in technologie om activiteiten te automatiseren, waardoor tijd en energie vrijkomen voor zinvollere rollen in de winkel”, aldus McKinsey. “Retailmanagers moeten de meest alledaagse activiteiten van medewerkers beoordelen en zoeken naar manieren om ze te vereenvoudigen, wat de productiviteit kan verbeteren en de jobinhoud aantrekkelijker kan maken.”

 

4. Verfijn uw omnichannelstrategie

Nu zowel de energierekeningen als de benzine- en dieselprijzen stijgen, bereiden retailers zich voor op minder bezoekers. Uit een onderzoek van de Consumer and Retail Group (CRG) van Alvarez and Marsal blijkt dat meer dan de helft van de consumenten meestal of enkel winkelt als er iets is dat ze echt moeten kopen, wat leidt tot minder winkelbezoeken en meer bulkaankopen per transactie.

 

In deze omstandigheden is een naadloze fysieke en digitale aanwezigheid essentieel om in contact te blijven met uw klanten en hen aan te moedigen zaken met u te doen. Als ze minder vaak in uw winkel komen of minder online winkelen, moet u die ervaringen laten gelden. McKinsey geeft een voorbeeld van hoe dit eruit zou kunnen zien: “Onze app helpt u bij het vinden van de weg, geeft u zicht op de voorraad in de winkel en geeft u toegang tot al onze omnichannel mogelijkheden om een bestelling te plaatsen en af te halen. Consumenten kunnen in het gangpad onderzoek doen naar een product door een QR-code te scannen.”

 

Retailers die een unified commerce platform gebruiken als retailsoftware zijn het best uitgerust om dit soort omnichannel mogelijkheden te leveren. Met een uniform platform kunt u alle kanalen en afdelingen in één omgeving beheren, zodat u precies kunt zien wat er in uw bedrijf gebeurt. Het stelt uw klanten ook in staat om de winkelkanalen te kiezen waaraan zij de voorkeur geven, zonder dat de verbinding tussen de verschillende kanalen wordt verbroken.

 

5. Begrijp uw klanten

In moeilijke tijden is het belangrijk ervoor te zorgen dat uw klanten zich gewaardeerd voelen. Personalisatie is hierbij erg belangrijk. Als u uw klanten en hun specifieke behoeften bij elk contactpunt in uw bedrijf kunt herkennen, dan is de kans groot dat ze loyaal blijven aan uw merk – en meer bij u uitgeven. Uit een rapport van Boston Consulting Group blijkt dat wanneer de winkelervaring sterk gepersonaliseerd is, klanten 110% meer geneigd zijn om extra artikelen aan hun mandje toe te voegen en 40% meer geneigd zijn om meer uit te geven dan ze hadden gepland.

 

Dus hoe levert u die gepersonaliseerde ervaring? Gebruik maken van een unified commerce platform kan helpen. Het verbindt alle datapunten in uw bedrijf en kanalen, zodat u kunt identificeren wie uw klanten zijn, of ze nu in de winkel, online of via de app winkelen, en verbindt alle datapunten zodat ze een compleet beeld vormen.

 

“Een goed inzicht in de klant is van cruciaal belang in een inflatoire omgeving, vooral omdat klanten steeds meer naar online kanalen overstappen”, aldus een rapport van Nielsen. “Met omnichannel analytics op klantniveau kunnen retailers een completer beeld krijgen van hun klanten.” 

 

De alles-in-één POS- en ERP-software, LS Central, kan u helpen uw bedrijf op koers te houden terwijl u navigeert door alle uitdagingen en kansen die de komende maanden en jaren op uw pad komen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Bron: LS Retail

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?