Is zelfbedieningstechnologie de toekomst van retail?

LS self checkout

Bijna driekwart van de consumenten wil tegenwoordig gebruikmaken van zelfbedieningsopties in de winkel. Dat blijkt uit een rapport van het IBM Institute for Business Value. Of het nu gaat om een touchscreen-kiosk of een zelfscankassa, de technologie is inmiddels breed beschikbaar. Bedrijven stimuleren klanten steeds vaker om een groter deel van het aankoopproces zelf af te handelen. Voor de meeste bedrijven leidt deze aanpak tot kortere wachtrijen, snellere betalingen en lagere arbeidskosten.

 

Toch zien we verschillende strategieën in de sector. Waar Europese modeketen Zara en de Amerikaanse supermarktketen Kroger het aantal zelfscankassa’s in hun winkels uitbreiden, kiezen anderen (zoals de Britse supermarkt Booths en de Amerikaanse supermarktketen Safeway) er juist voor om deze technologie volledig te verwijderen ten gunste van een meer traditionele, persoonlijke afrekenervaring.

 

Net zoals retailers nog steeds de balans zoeken tussen hun fysieke winkels en hun online aanwezigheid, herzien ze ook hun aanpak van zelfbedieningstechnologie. Voor sommigen betekent dit een strategische aanpassing. Walmart en Target hebben bijvoorbeeld onlangs het aantal zelfscankassa’s beperkt om diefstal tegen te gaan. Tegelijkertijd vertrouwen veel andere retailers steeds meer op de technologie, waarbij sommigen zelfs overstappen op een volledig geautomatiseerde zelfbedieningservaring.

 

Hier bespreken we enkele voor- en nadelen van zelfbedieningstechnologie en waarom deze al dan niet zinvol kan zijn voor uw bedrijf.

 

De voordelen van zelfbediening in retail

Bij de zelfscankassa’s van Uniqlo en Decathlon hoeven consumenten geen barcodes meer te scannen op elk afzonderlijk artikel. Ze plaatsen eenvoudigweg alle producten die ze willen kopen in de container van de zelfscankassa, waar alles automatisch wordt gescand. Ze hoeven zelfs niet meer te wachten op een medewerker om beveiligingstags te verwijderen, dat kunnen ze nu zelf doen. Deze aanpak is populair bij consumenten, en dat is te danken aan drie belangrijke redenen:

 

Gemak en snelheid
Steeds meer consumenten kiezen ervoor om de traditionele kassarij te vermijden en in plaats daarvan hun aankopen snel zelf te scannen, in te pakken en af te rekenen. Volgens Forbes gelooft ongeveer 85% van de klanten dat zelfbediening sneller is dan de traditionele kassa.

 

Verhoogde efficiëntie
Veel grotere retailers zetten zelfbedieningstechnologie in als een manier om loonkosten te beheersen, de arbeidsinzet te optimaliseren en de efficiëntie te vergroten. In het Verenigd Koninkrijk besloot kleding- en voedingsretailer M&S om honderden zelfscankassa’s uit te rollen als onderdeel van een bredere kostenbesparingsstrategie, met als doel 175 miljoen euro te besparen in het hele bedrijf.

Minder wachtrijen
Retailers kunnen doorgaans meer zelfscankassa’s in een bepaalde ruimte plaatsen dan bemande kassa’s. Hierdoor kunnen ze meer klanten tegelijk bedienen en een van de grootste frustraties van consumenten vermijden: lange wachtrijen.

 

De nadelen van zelfbediening in retail

In het Verenigd Koninkrijk besloot supermarktketen Booths om zelfscankassa’s uit alle winkels te verwijderen, op twee na. Het bedrijf gaf aan dat klanten de technologie onbetrouwbaar en onpersoonlijk vonden, terwijl het personeel juist zorgde voor een betere klantervaring.

 

Gemiste sociale interactie
Ongeacht welke zelfbedieningstechnologie wordt geïmplementeerd, zullen sommige klanten altijd de voorkeur geven aan interactie met een medewerker. Uit een enquête van Raydiant blijkt dat één op de vijf consumenten de menselijke interactie met een kassamedewerker verkiest boven het gebruik van een zelfscankiosk.

 

Toename van derving
Of klanten nu per ongeluk een fout maken of bewust stelen, het risico op verlies is bij zelfscankassa’s groter dan bij traditionele kassa’s met een kassamedewerker.

 

Klantenverwarring en technische problemen
“Onverwacht item in de bagagezone.” Technische problemen zoals fouten bij het scannen van barcodes, onjuist geregistreerde artikelen, problemen met de gewichtsherkenning, uitdagingen met het verpakken van goederen en betalingsproblemen kunnen de klanttevredenheid beïnvloeden. Daarnaast vinden sommige klanten het frustrerend om te moeten wachten op een medewerker die hun leeftijd visueel moet verifiëren bij de aankoop van producten met een leeftijdsbeperking, zoals alcohol.

 

Flexibele zelfbediening en POS-opties

Bij TCOG geloven we dat retailers moeten kunnen investeren in IT-oplossingen die het beste passen bij hun bedrijf. Voor sommige bedrijven is het implementeren van zelfscankassa’s en kiosken de juiste keuze voor hun merk en klanten, terwijl anderen de voorkeur geven aan het traditionele kassasysteem (POS). Wij kunnen u in beide gevallen ondersteunen.

 

De geïntegreerde POS- en bedrijfsbeheersoftware van LS Retail stelt retailers in staat om een echt verbonden winkelervaring te bieden, inclusief alle functies voor click-and-collect, retouren, zelfscannen en zelfbediening.

 

Met één gecentraliseerd platform kunnen retailers profiteren van:

  • Traditionele en mobiele POS systemen
  • Geconnecteerde data: Zelfscankassa’s worden naadloos geïntegreerd met dezelfde backend, zodat productafbeeldingen, beschrijvingen, aanbiedingen en prijzen consistent zijn op alle contactpunten, inclusief bemande en geautomatiseerde kassa’s.
  • ScanPayGo-app: Hiermee kunnen klanten artikelen scannen terwijl ze winkelen en direct via de app betalen.
  • Zelfbestelling bij het café of de delicatessenafdeling: Inclusief kiosken en scannen van QR-codes.

LS Central is beschikbaar als SaaS (Software as a Service), zodat retailers die vertrouwen op de technologie van LS Retail er altijd zeker van kunnen zijn dat ze toegang hebben tot de nieuwste functies. Zo kunnen ze gelijke tred houden met de nieuwste trends in de sector en een onderscheidende klantervaring bieden.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe u naadloos een reeks traditionele en zelfbedieningsoplossingen in uw winkelaanbod kunt integreren en uzelf kunt positioneren als een toonaangevende speler in deze sector.

 

Bron: LS Retail

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?