Retail E-commerce – Vijf tips om uw e-commerceactiviteiten duurzamer te maken  

LS Retail E-commerce oplossingen afbeelding

 

Wat is beter voor het milieu: online of in de winkel kopen? Dat hangt ervan af. Eén bestelwagen die 100 pakjes aflevert, is veel efficiënter dan 100 individuele mensen die elk met hun eigen auto naar de winkel rijden. Maar de balans kantelt snel als er ook rekening wordt gehouden met het concept van levering op dezelfde dag en de volgende dag, herhaalde bezorgingspogingen en aankopen met de bedoeling om een groot deel van de bestelling te retourneren. Factoren die ooit een concurrentievoordeel inhielden voor online verkoop – zoals goedkopere artikelen, snelle leveringen en onbegrensde retours – worden nu afgekeurd omwille van hun nadelige ecologische impact. 

 

Consumenten beginnen daar oog voor te hebben. Een enquête van verpakkingsbedrijf Mondi toont aan dat meer dan de helft van de consumenten zou overstappen naar een ander merk dat minder verpakking gebruikt. En twee op drie kopers zijn bereid om langer te wachten op hun online leveringen als die resulteren in minder koolstofuitstoot, volgens een onderzoek van het e-commerce-verzendingsplatform Sendcloud

 

Nu consumenten meer dan ooit hun consumptiegewoonten aanpassen om hun impact op de planeet te verminderen, loont het om te verzekeren dat uw e-commerceactiviteiten zijn afgestemd op hun duurzaamheidswaarden. Dit zijn vijf tips om daarmee te beginnen. 

 

1. Milieuvriendelijke verpakking gebruiken  

 

 

Amazon heeft altijd tot de zwaarste overtreders behoord als het gaat om overtollige verpakking, maar dit is een wijdverbreid probleem binnen de hele sector. Volgens een peiling van het Chartered Institute of Marketing is meer dan 85 % van de consumenten ervan overtuigd dat bedrijven te veel verpakking gebruiken. Dit leidt ertoe dat online handelaars steeds vaker willen werken met oplossingen zonder kunststof. Ze stappen over op kartonnen verpakkingen of zelfs recycleerbare en biologisch afbreekbare verpakkingen.  

 

Samsung introduceerde een gamma van ecoverpakking voor zijn televisies. De verpakking wordt vervaardigd uit golfkarton, dat makkelijker te recycleren is. Maar omdat hergebruik beter voor het milieu is dan recyclage, bracht Samsung ook een puntmatrixontwerp aan op elke zijde van zijn kartonnen dozen. Daarmee kunnen de klanten de dozen makkelijk uit elkaar knippen en opnieuw in elkaar zetten voor verschillende huishoudelijke toepassingen, zoals schappen, een tijdschriftenhouder of een hokje voor een huisdier.   

 

2. Zoeken naar opties voor groene leveringen 

 

Een snelle orderverwerking en distributie zijn vandaag cruciaal voor elke online winkelervaring. Als detailhandelaars en logistieke bedrijven hun positie willen behouden, moeten ze nieuwe, duurzamere leveringsopties ontwikkelen om de steeds grotere volumes aan te kunnen én tegelijk hun impact op het milieu en hun kosten te verminderen.  

 

Wanneer consumenten meerdere artikelen in één keer bestellen, worden al die artikels vaak in aparte leveringen vanuit verschillende magazijnen verzonden en komen ze op verschillende tijdstippen toe. Om dit te vermijden, bieden online handelaars hun klanten nu de optie om zendingen even uit te stellen en alles samen te versturen in één pakket, of zelfs om te opteren voor trage, milieuvriendelijkere leveringsopties. Volgens het MIT Center for Transportation and Logistics helpen klanten die kiezen voor een normale thuislevering in plaats van snellere opties, de koolstofuitstoot te verlagen met ongeveer 30 % in het laatste distributietraject. 

 

Een andere manier om enkele ecologische nadelen van leveringen te beperken, is het verwerven van koolstofcompensaties. Etsy, de marktplaats voor handwerk, compenseerde bijvoorbeeld als één van de eerste wereldwijde e-commercebedrijven de volledige uitstoot van broeikasgassen die werd gegenereerd door de verzending van producten door zijn verkopers. Bedrijven kunnen ofwel zelf investeren in compensaties ofwel hun klanten de kans bieden om een optionele compensatievergoeding te betalen bij het afrekenen.   

 

3. Werken met duurzame producten en merken 

 
Consumenten zijn niet alleen geïnteresseerd in een milieuvriendelijke verwerking van hun bestellingen, ze willen ook duurzamere artikelen kopen. Steeds meer detailhandels baseren zich nu op duurzame principes, zoals het verkopen van geüpcyclede producten of artikelen die werden geproduceerd met een duurzaam gebruik van hulpbronnen. Tegenwoordig trachten ook traditionele retailers zoals Zara en H&M de transitie te maken. Ze introduceren bijvoorbeeld duurzame productgamma’s en retour-, reparatie- en recyclageprogramma’s om de cirkel rond te maken, ze geven de voorkeur aan levensduur boven gebruikssnelheid en ze beperken hun afval. Ook online marktplaatsen zetten een stap in een duurzame richting. Ze gaan vaker in zee met milieuvriendelijke en groene merken, en brengen deze onder de aandacht van hun klanten met speciale tags en ecologische categorieën.  
 

4. Afval beperken   

In een wereld van snelle mode en onbegrensde consumptie voelden detailhandelaars druk om te overproduceren. Dit heeft ertoe geleid dat meer goederen op de afvalberg belandden. Vandaag neigt de tendens naar een voorkeur voor een meer doordachte verkoop. Het Franse trage-modemerk Sézane staat bekend om zijn tijdloze stukken en brengt vier keer per jaar een seizoenscollectie uit, aangevuld met kleinere, gecureerde capsulecollecties. De wereldwijde onlinemodewinkel ASOS lanceerde een kleine, circulaire collectie met trendy kleding en accessoires, allemaal ontworpen en vervaardigd volgens circulaire principes. Elk product in de collectie wordt ontworpen om zolang mogelijk te worden gebruikt; het kan worden hergebruikt of herbestemd op het einde van zijn levenscyclus en het brengt minimale afval mee. 
 
Anderen gebruiken technologie om meteen de juiste hoeveelheden te bestellen en beperken zo het risico op te grote voorraden. AI-gestuurde prognoses en business intelligence tools kunnen bedrijven helpen te begrijpen hoeveel ze moeten bestellen (of produceren) voor elk product, categorie en productgroep. Deze tools houden rekening met interne informatie, zoals historische verkoopcijfers en gewoonten van consumenten, naast externe informatie, zoals macrotrends, het effect van vakantieperiodes, weerpatronen, … Detailhandelaars kunnen deze kennis benutten om niet alleen hun kosten te verlagen, maar ook overproductie en afval te beperken.   
 

5. Het risico op retours beperken 

 
Detailhandelaars hebben het retourproces zo eenvoudig en goedkoop gemaakt dat consumenten nu de gewoonte hebben om meerdere producten te kopen met de bedoeling de meeste ervan terug te sturen. In feite kwam een onderzoek van Barclaycard tot de bevinding dat een derde van de kopers doelbewust te veel koopt en vervolgens ongewenste artikelen terugstuurt; vaak worden verschillende versies van eenzelfde artikel besteld zodat ze kunnen beslissen welke versie ze willen houden wanneer de producten worden geleverd. Om dit tegen te gaan, nemen sommige detailhandelaars maatregelen om klanten proactief af te raden verschillende maten van eenzelfde product te kopen.  Zara rekent klanten bijvoorbeeld vandaag een vergoeding aan om online aangekochte artikelen met de post terug te sturen; ze kunnen die echter nog altijd gratis retourneren in de winkel.  
 
Maar niet alle retours zijn het gevolg van overmatige aankopen. Volgens een onderzoek van Shopify Plus zijn een verkeerde maat, pasvorm en stijl de oorzaak van 72 % van de retours bij modeproducten. Om dit type van retours te beperken, werken detailhandelaars aan een verbetering van de richtlijnen over maten op hun website, voorzien ze meer gedetailleerde productbeschrijvingen en gebruiken ze technologieën zoals augmented reality zodat klanten precies kunnen visualiseren hoe de producten eruitzien vooraleer ze overgaan tot aankoop.  
 
Wat als klanten nog altijd een retour willen doen? Sommige bedrijven zoeken manieren om die omgekeerde distributieketen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. In de VS bijvoorbeeld worden programma’s zoals Happy Returns voor verpakkingsvrije retours steeds populairder. Klanten leveren hun ongewenste artikelen af bij een retourbar zonder labels of verpakking. Alle artikelen worden dan samengevoegd in herbruikbare tassen en verzonden naar regionale retourhubs om ze te sorteren en verwerken. Zo besparen detailhandelaars tot 40 % aan verzendkosten en verminderen ze de uitstoot van broeikasgassen met 50.000 kg voor elk miljoen retours.
 

Positieve verandering in de hand werken 

Misschien zijn niet al deze suggesties geschikt voor uw eigen onlinewinkel, maar kleine, relevante veranderingen kunnen een reële impact hebben. Door aandacht te besteden aan duurzaamheid binnen uw hele bedrijf en nieuwe manieren te zoeken om het milieu te vrijwaren – ongeacht of u dat doet door samen te werken met groene logistieke bedrijven of door een nieuw recyclageprogramma uit te werken – kunt u niet alleen consumenten met een hart voor duurzaamheid aantrekken, maar helpt u ook bij het bouwen van een betere toekomst.  
 

Meer weten over TCOG?  

Meer weten over de manier waarop de slimme analyses en hoe LS Retail software u kan helpen bij het optimaliseren van uw voorraadproces? Neem vrijblijvend contact met ons op via sales@tcog.be of vraag een gratis adviesgesprek aan!

 

Download gratis de whitepaper: 8 tips voor het bieden van een superieure e-commerce ervaring  

 

Consumentengedrag ontwikkelt zich extreem snel, en veel retailers kunnen het niet bijbenen. Onlinewinkelen wint al  jaren aan populariteit, maar door de exponentiële groei tijdens de coronapandemie zijn veel retailers in moeilijkheden geraakt.
 
Ontdek in deze whitepaper hoe u een superieure e-commerce ervaring kunt bieden met deze 8 tips.

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?