Van voorverkoop naar doorverkoop
Een belangrijke trend in de mode-industrie is de verschuiving van voorverkoop naar doorverkoop. Wat is de logistieke impact van deze ontwikkeling? Hoe kunnen wholesale bedrijven en retailers hier het beste op inspelen?
Het traditionele model in de mode-industrie is gebaseerd op honderd procent voorverkoop. Oftewel: de retailer selecteert een bepaald aantal artikelen uit de samplecollectie van het merk in de gewenste aantallen en maatboog. Die cyclus is aan het veranderen: “Wat we zien is dat retailers op voorhand minder inkopen. Vervolgens wordt er gekeken naar hoe de ingekochte artikelen aanslaan en wil de retailer kunnen nabestellen uit de voorraad van de leverancier”, stelt Rembrandt Kuijpers van TCOG.
Nieuwe dynamiek in retail
Deze combinatie van voorverkoop en doorverkoop heeft als voordeel dat de retailer minder risico loopt en flexibeler is. Veel modemerken werken tegenwoordig met tussencollecties als aanvulling op de zomer- en wintercollecties. Het salesseizoen begint steeds vroeger en er wordt korter van tevoren ingekocht. Kuijpers: “Door deze ontwikkelingen verandert de rol van zowel de groothandelaar als de retailer. Het risico van wholesale bedrijven neemt toe: van hen wordt immers verwacht dat zij meer voorraad hebben. Tegelijkertijd worden retailers geconfronteerd met de uitdaging om hun winkels zo optimaal mogelijk te bevoorraden.”
Logistieke uitdaging
Wholesale bedrijven komen voor een strategische keuze te staan: gaat u de nabestellingen zelf leveren of besteedt u dit uit aan een fulfilment-partij? In het eerste geval zal het wholesale bedrijf zelf voorraad moeten gaan houden in het magazijn. Er zullen orderpickers moeten worden aangenomen voor het verzamelen van de orders, looprouteoptimalisatie is belangrijk, er moet een retourbeleid komen én een vervoerder geselecteerd worden. Wanneer de volumes groot genoeg zijn, wordt het efficiënter om de papieren pakbonnen te vervangen door scanners. Al deze factoren kunnen worden ingericht in het fashionmanagementsysteem van TCOG. Deze totaaloplossing is erop gericht om alle processen te stroomlijnen en deze bedrijven te ontzorgen.
Ketenintegratie
Kuijpers: “Veel van onze klanten hebben een goedlopende webshop, tal van verkooppunten en soms ook eigen winkels. Samenwerken met bedrijven die zich richten op ketenintegratie zou een interessante volgende stap kunnen zijn. Retailers nemen doorgaans slechts een deel van de collectie van een merk af. Als een bepaalde maat vervolgens uitverkocht is in de webshop ontstaat er een incomplete maatboog. Deze bedrijven vullen de gaten op door de virtuele voorraad van de leverancier te tonen. Dit soort nieuwe modellen zetten het retaillandschap op zijn kop en zorgen ervoor dat u de klant minder vaak een ‘nee’ hoeft te verkopen.”
“De traditionele modecyclus is aan het veranderen.”
Meer weten? Voor vragen staat ons sales team steeds voor u klaar, neem contact met ons op via sales@tcog.be.