Veranderend consumentengedrag: hoe blijft u relevant?
Veranderend consumentengedrag zet de retailwereld op zijn kop. Dat geldt zeker voor de modebranche, sowieso al een dynamisch segment binnen de retail. Modetrends wisselen elkaar vaak snel af en kunnen best grillig zijn. Daarnaast zien we dat ook in de mode-industrie de digitalisering een hoge vlucht neemt. Consumenten kopen vaker digitaal of oriënteren zich op het internet al uitgebreid op keuzemogelijkheden en productspecificaties.
Als fashion retailer moet u goed en slim inspelen op het veranderende consumentengedrag om in het heden en de toekomst relevant te blijven. In dit blogartikel tonen we vijf manieren om dat doel te bereiken.
Inzetten op duurzaamheid
Een groeiend aantal mensen lijkt langzaamaan te beseffen dat ons moderne consumptiegedrag de aarde gestaag uitput. We verbruiken natuurlijke hulpbronnen in een sneller tempo dan de natuur ze kan aanvullen, decimeren de globale biodiversiteit en belasten het milieu met grote hoeveelheden afval en afgedankte producten. Binnen de mode-industrie speelt bovendien het principe van ethische productie (geen kinderarbeid, eerlijke lonen in productielanden, geen giftige stoffen inzetten bij het vervaardigen van modeproducten) een steeds belangrijkere rol.
Door duurzame mode te promoten en aan te bieden, speelt u als fashion retailer effectief in op dit aspect van het veranderende consumentengedrag binnen de branche. Zet in op milieuvriendelijke producten, het verkleinen van de ecologische voetafdruk binnen uw bedrijf en de hele productie- en verkoopketen, fair trade en upcycling (het recyclen van producten en materialen tot een nog mooiere en waardevollere variant). Ook het scheppen van transparantie in de toeleveringsketen is een belangrijk duurzaamheidsaspect.
Een omnichannel strategie en -beleving creëren
Moderne klanten zijn op zoek naar fashion retailers die fysiek en online winkelen weten te combineren tot een onvergetelijke ervaring. Hier speelt u op in door on- en offline-kanalen te integreren en zo een naadloze winkelervaring te creëren. De koper kan via elk kanaal op betrouwbare informatie en kwaliteit rekenen als het aankomt op beschikbare voorraden, producteigenschappen, maten en pasvormen.
Belangrijke elementen en voorbeelden van een goede omnichannel ervaring zijn:
- Denk bijvoorbeeld aan click-and-collect (online bestellen, bij een fysieke winkel ophalen) of advertenties die klanten op hun smartphones te zien krijgen wanneer ze zich in de buurt van uw winkel bevinden of wanneer ze hebben gezocht naar producten die u aanbiedt. Een andere mogelijkheid is het opzetten van gepersonaliseerde e-mailcampagnes, waarbij klanten persoonlijk worden aangesproken en een op maat gemaakt productaanbod ontvangen.
- Reachcampagnes rondom mode-items die populair zijn in een bepaald seizoen. Denk aan zomerjurken of winterjassen.
- Rechtstreekse verkoop via sociale media. Zeker voor Generation Z zijn de socials een belangrijke bron van shopinspiratie. Als uw systemen bijvoorbeeld geen verkoop en marketing op TikTok ondersteunen, mist u tegenwoordig een hele generatie.
AI gebruiken voor toekomstvoorspellingen
Het tempo van technologische innovatie ligt momenteel hoger dan ooit. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de exponentiële groei en stormachtige ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). Ook voor fashion retailers biedt AI diverse interessante toepassingsgebieden. Met AI kunt u bijvoorbeeld seizoens- en toekomsttrends voorspellen en daar het assortiment op aanpassen.
AI biedt ook prima mogelijkheden om uw replenishment en voorraadbeheer te verbeteren. Door historische verkoopdata te koppelen aan accurate toekomstvoorspellingen voorkomt u dat uw producten of orders niet kunt leveren (out of stock) of juist te veel exemplaren van een item op voorraad hebt liggen (overstock). Dat laatste is zeker in een trendgevoelige sector als de mode van groot belang. U kunt uw actuele zomercollectie een jaar later niet meer voor de volle mep verkopen.
Visueel onderscheiden met AR en VR
De komende jaren zullen baanbrekende technologieën de modewereld blijven transformeren. Op het gebied van visualisatie en beleving hebben vooral augmented reality (AR) en virtual reality (VR) veel potentie. Met AR voegt u een virtuele laag toe aan de echte wereld, terwijl u met VR een volledig nieuwe virtuele wereld schept.
Met AR kunt u bijvoorbeeld applicaties ontwikkelen die klanten in staat stellen om (virtueel) kledingstukken te passen zonder dat ze daarvoor naar de winkel hoeven. Met VR zet u zelfs complete virtuele modewinkels op waar klanten door de rekken struinen en producten bekijken als in een echte fysieke winkel. Daarnaast is VR prima te gebruiken voor toepassingen als productdemonstraties, virtuele modeshows en creatieve, interactieve marketingcampagnes.
RFID-technologie gebruiken
RFID (radio frequency identification) is een technologie waarmee u van een afstand informatie opslaat in en afleest van RFID-tags. Als fashion retailer kunt u deze handige hulpmiddelen inzetten voor diverse doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het nauwkeurig volgen en bijhouden van voorraadniveaus, het verminderen van diefstal en het verbeteren van winkelervaringen met oplossingen als zelfscankassa’s.
Data-analyses toepassen
Nauwkeurige en uitgebreide data-analyses helpen u om veranderend consumentengedrag te monitoren en te duiden. U krijgt inzicht in koopgedrag, voorkeuren voor producten en verkoopkanalen, trends en zoekgedrag en kunt het aanbod hier nauwgezet op afstemmen. Maar daarvoor moet wel alle relevante informatie toegankelijk zijn vanuit een centrale plek in plaats van dat alle data versnipperd is en verspreid staat over diverse silo’s. Een goed ERP systeem en data customer platform helpen u bij het soepel uitwisselen van data tussen verschillende systemen en databronnen.
Zo helpt TCOG
Zoals u ziet zijn er verschillende manieren om in te spelen op veranderend consumentengedrag en als fashion retailer relevant te blijven. Al die aspecten van een succesvolle aanpassing aan een nieuwe retailrealiteit hebben één ding gemeen: ze zijn alleen te realiseren als u beschikt over moderne en toekomstbestendige IT-technologie.
En dat is waar wij om de hoek komen kijken. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Met Business Central, volgens Forbes momenteel het beste en uitgebreidste ERP-pakket op de markt, krijgt u complete functionaliteit in één geïntegreerd systeem. Business Central is bij ons bovendien uit te breiden met LS Retail, een toonaangevende en uitgebreide retailsuite die wereldwijd gebruikt wordt door ruim 7100 retailers. Daarnaast werken we samen met diverse toonaangevende fulfillmentpartijen in de modebranche.
Meer informatie
Meer weten over de manieren waarop u als fashion retailer relevant blijft in een tijdperk van veranderend consumentengedrag en ingrijpende technologische veranderingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via +32 3 420 07 10 of het contactformulier op onze website.