Waarom retailers overstappen naar de cloud
Vorig jaar kreeg één van de grootste supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk te maken met een beveiligingslek dat ertoe leidde dat zijn mobiele app en website twee dagen buiten strijd waren. Tijdens die periode hadden klanten geen mogelijkheid om online te winkelen, leveringen te boeken of bestellingen te wijzigen.
De situatie bracht tal van vragen en veel frustratie met zich mee, boven op het financiële verlies dat de supermarkt leed omdat ze naast honderdduizenden potentiële aankopen greep. Maar er was ook een lichtpuntje. Omdat de onderneming al haar transacties opsloeg en beheerde in de cloud, kon ze garanderen dat alle klantgegevens veilig bleven.
Nu de detailhandel steeds vaker online gaat werken, volgens criminelen dat voorbeeld. In feite is de onlineverkoop nu één van de sectoren die het meest worden geviseerd door internetcriminelen in hun jacht op klantgegevens, meer bepaald kaartgegevens en algemene persoonlijke informatie.
Beveiligingslekken komen met dure gevolgen. Wanneer klantgegevens worden ontvreemd, lopen detailhandelaars het risico om het vertrouwen van hun klanten kwijt te spelen. Misschien moeten ze zelfs boetes betalen als blijkt dat ze de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hebben overtreden. De wereldwijd actieve verzekeringsmaatschappij Hiscox maakte bekend dat bijna drie vierde van alle kleine ondernemingen in de voorbije 12 maanden minstens een keer werd geconfronteerd met een cyberaanval.
Maar ondernemingen kunnen bepaalde stappen zetten om hun bedrijfsactiviteiten en hun data veilig te stellen. Terwijl de stap naar onlineverkoop de cyberaanvallen heeft doen afnemen, wenden detailhandelaars zich niet alleen tot de cloud als motor van die onlineverkoop, maar ook om hun voordeel te doen met toonaangevende beveiligingsoplossingen. “Tot slechts een paar jaar geleden begon elk gesprek met mijn klanten met de bewering dat ze om veiligheidsredenen de stap naar de cloud niet konden zetten,” aldus Julia White, corporate vicepresident voor Azure en beveiliging bij Microsoft. “Vandaag zeggen mensen vaker wel dan niet dat ze om veiligheidsredenen de stap naar de cloud moeten zetten.
Dit zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom detailhandelaars vandaag vertrouwen op cloudoplossingen, waaronder LS Central SaaS, dat functioneert in de Microsoft-cloud, om hun bedrijfsactiviteiten toekomstbestendig te maken én te beschermen.
1. Investeren in een veilige infrastructuur
De veiligheid van elke IT-infrastructuur hangt af van de capaciteit van de hostingpartner om te investeren in de bescherming van haar toepassingen en data. Bedrijven gaven er traditioneel de voorkeur aan om al hun kritieke data te hosten op fysieke servers binnen de bedrijsgebouwen – veel bedrijven beseffen echter vandaag dat ze niet de kennis en financiële middelen hebben om zichzelf op eigen houtje te beschermen tegen de alsmaar grotere veiligheidsrisico’s.
Het bedrijfsmodel van de cloud levert schaalvoordelen op die een veiligheidsmonitoring de klok rond praktisch en haalbaar maken. Cloudserviceproviders kunnen het zich veroorloven om veel meer dan een gewone eindgebruiker prioriteit te geven aan veiligheid. En slechts weinig ondernemingen hebben zoveel geïnvesteerd in cloudbeveiliging en de naleving ervan als Microsoft. Het bedrijf rapporteerde dat het jaarlijks ongeveer US$1 miljard besteedt aan cloudbeveiliging. De beveiligingssystemen en -teams van Microsoft verijdelen een duizelingwekkend aantal van 1,5 miljoen pogingen per dag om zijn systemen te ontregelen. Microsoft heeft veel geleerd uit die aanvallen en heeft zijn cloudbeveiliging voortdurend verbeterd, gaande van de implementering van gegevensversleuteling en automatische dreigingsdetectie tot identiteitsisolatie en just-in-time toegang.
2. Zorgen voor een beter overzicht over het hele bedrijf
Zo biedt Microsofts laatste cloudfunctie detailhandelaars de mogelijkheid om gebruik te maken van adaptieve artificiële intelligentie voor het identificeren van patronen en als hulp bij het bestrijden van betalingsfraude, bots, overname van accounts en fraude met retours en kortingen.
Dankzij de beschikbare monitoringtools voor gebruikers in de cloud, kunnen detailhandelaars een proactief beveiligingsnetwerk uitbouwen. Zo kunnen ze zwakke plekken in het systeem aan het licht brengen en verhelpen vooraleer die kunnen worden misbruikt door potentiële hackers.
3. Garanderen dat alle IT up-to-date is
4. Benutten van toonaangevende knowhow
Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op via sales@tcog.be of vraag een gratis adviesgesprek aan!