De toekomst van ERP voor bedrijven is SaaS

 

Directions EMEA 2021

Verslaggeving van Directions EMEA 2021

Directions, de onafhankelijke conferentie voor Microsoft Dynamics 365 Business Central partners, is eindelijk terug na een pauze van een jaar. Directions is uitgegroeid tot een must-visit evenement voor iedereen die wil leren over wat er komen gaat in Business Central (BC), kennis wil delen met andere Dynamics experts en enthousiastelingen, nieuwe partnerschappen wil opbouwen, en het laatste nieuws rechtstreeks van Microsoft medewerkers te weten wil komen.

 

Tussen 26 en 29 oktober waren dertig medewerkers van het LS Retail team en 10 medewerkers van TCOG aanwezig onder de meer dan 1.400 ontwikkelaars, verkopers en experts die in Milaan bij elkaar kwamen om nieuwe en oude vrienden en collega’s (eindelijk!) in levende lijve te ontmoeten, en te leren over het heden en de toekomst van BC.

 

Het momentum van BC SaaS zet door

 

“Business Central is zeer snel gegroeid, ver boven onze verwachtingen”, aldus Charles Lamanna, Corporate Vice President Business Apps & Platform bij Microsoft.

 

Sinds de laatste Directions EMEA in oktober 2019:

 

  • is het aantal partners dat Business Central verkoopt meer dan verdubbeld, van 1.400 naar meer dan 3.300.
  • zijn er vier keer zoveel bedrijfsoplossingen beschikbaar op AppSource. In 2019 waren dat er 450, vandaag zijn het er meer dan 1.800 – en het aantal groeit met de dag.
  • is het aantal klanten vertienvoudigd, van 2.000 naar meer dan 20.000.
  • kiezen meer en meer bedrijven BC als hun ERP. Business Central SaaS is nu een echte wereldwijde oplossing, beschikbaar in meer dan 70 landen in alle continenten.

 

Dienstverlening aan verschillende bedrijven

 

Het type klanten dat overstapt op Business Central SaaS wordt ook steeds gevarieerder, en varieert nu van starters tot ondernemingen in verschillende industrieën in alle regio’s van de wereld.

 

“Veel bedrijven hebben ingezien dat Business Central online de beste plek is om bedrijfsapplicaties te laten draaien.” – Mike Morton, General Manager voor Dynamics 365 Business Central bij Microsoft

 

Ook grotere bedrijven kiezen steeds vaker voor Business Central als centraal platform voor hun ERP.

 

Steeds aantrekkelijker voor grote bedrijven

 

In het verleden was SaaS ERP vooral bedoeld voor kleinere bedrijven. Vandaag de dag is Business Central, dankzij consistente investeringen in prestatieverbeteringen, ook geschikt voor grotere installaties.

 

Tijdens een sessie legden Microsoft software engineer Rayner Vaz en architect Christian Heide Damm uit hoe Business Central SaaS nu geen harde limiet meer stelt aan het aantal gebruikers, sessies, transacties of de grootte van de database, waardoor het een ideale ERP  oplossing is voor bedrijven met veel gebruikers, grote databases en een hoog aantal invoer- en verkooporders.

 

“Vandaag kan BC SaaS meer dan 5.700 Web Service-verzoeken per minuut aan, wat 5.100 verzoeken hoger is dan wat ze volgens de officiële documentatie zouden moeten aankunnen (600 req/min)”, zegt Dadi Karason, CTO bij LS Retail. “Het lijkt erop dat Microsoft op de goede weg is – ze hebben veel tijd en moeite gestoken om van BC SaaS een schaalbaar en goed presterend platform te maken dat in staat zou moeten zijn om alle behoeften van onze klanten aan te kunnen.”

 

Toonaangevend in veiligheid

 

Microsoft heeft zwaar geïnvesteerd in beveiliging en compliance en heeft zijn diensten op verschillende manieren geoptimaliseerd, van gegevensversleuteling tot geautomatiseerde detectie van bedreigingen, identiteitsisolatie en just-in-time toegang, om er maar een paar te noemen.

 

“Op lange termijn zal de cloud de beste oplossing zijn voor bedrijven, vanwege het vermogen om bedrijven veilig te houden met de best practices, de nieuwste patches en top security management.” – Mike Morton, General Manager voor Dynamics 365 Business Central bij Microsoft

 

Automatiseringen voor partners

 

In de afgelopen maanden heeft het Microsoft team verschillende verbeteringen gelanceerd om het werk van partners te vereenvoudigen. De meest interessante zijn:

 

  • Snellere technische validatie voor apps die worden ingediend bij AppSource. Nu kan een app automatisch worden gevalideerd in alle landen waar BC beschikbaar is, en dit in slechts vijf minuten – een paar jaar geleden zou deze validatie uren, zo niet dagen duren.
  • Verschillende hulpmiddelen voor efficiënte probleemoplossing. Deze omvatten telemetrie (die kan worden gemonitord om operaties te analyseren die de prestaties kunnen beïnvloeden en problemen te diagnosticeren), pagina-inspectie (om het gegevensmodel achter een pagina te leren kennen en problemen op te lossen), snapshot debugging (waarmee u lopende code kunt opnemen en deze later kunt debuggen) en de AL debugger, waarmee gebruikers het debuggen in een sandbox kunnen doen.
  • Verbeterde cloudmigratie, ongeacht de grootte van de klant. In het verleden kon u maximaal 80 Gb migreren naar de cloud. Nu is er geen limiet meer op de hoeveelheid gegevens, wat betekent dat het veel aantrekkelijker is voor bedrijven van elke omvang.
  • Een nieuwe Business Central Partner sandbox zal partners in staat stellen om gebruikers te kopen tegen een lage prijs en ze te gebruiken voor demo-omgevingen, ontwikkeling, en validatie. Dit komt bovenop de interne gebruiksrechten, die al beschikbaar zijn voor partners met specifieke competenties.

 

Gemakkelijker instappen

 

Een nieuw onboarding framework met snelle weergaven en een geleid overzicht zal de ervaring voor nieuwe Business Central-gebruikers vereenvoudigen, hen helpen de belangrijkste functies in één oogopslag te begrijpen en sneller productief te worden.

 

“Ik ben zeer tevreden over de hoeveelheid tools die Microsoft heeft gecreëerd voor partners om onze SaaS-klanten te beheren. Ik zie hoe de geassisteerde onboarding setup zal helpen bij nieuwe klanten, en de Partner Sandbox zal het verkopen van de oplossing veel eenvoudiger maken,” zegt Sigurdur Ari Sigurjonsson, Business Development Director bij LS Retail.

 

Een visie voor de toekomst

 

In de visie van Mike Morton draait de toekomstige ontwikkeling van Business Central rond drie kerngebieden:

 

  • Vereenvoudigen van de gebruikerservaring
  • Het verhogen van connecties
  • Instappen in het voorspellende tijdperk

 

Vereenvoudigen van de gebruikerservaring

 

Het doel is om van Business Central de makkelijkst te gebruiken bedrijfsapplicatie te maken. Instappen moet eenvoudig zijn en de responstijden moeten supersnel zijn.

 

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, heeft het BC team al het nieuwe onboarding framework gelanceerd, dat ISV’s helpt de tijd te reduceren die aan elke klant wordt besteed, en een nieuwe versnelde data-entry in de BC client, met een mechanisme dat een vloeiende type-ervaring geeft, ongeacht hoe snel gebruikers gegevens invoeren. Alleen al deze verandering heeft geleid tot tijdsverbeteringen van 12-23% bij het boeken en aanmaken van verkoop- en inkooporders.

 

Het verhogen van connecties

 

Business Central is volledig geïntegreerd met de hele 365-stack, van Teams, tot OneDrive, tot Outlook. Vanaf Q1 2022 zal het ook naadloos geïntegreerd zijn met e-commerce platform Shopify, wat zorgt voor een naadloze synchronisatie van gegevens tussen ERP en e-commerce winkel. Toen werd aangekondigd dat Business Central de belangrijkste ERP oplossing in Shopify’s wereldwijde ERP programma zou worden, stegen de aandelen van Shopify met 1,5%, wat aantoont dat de markten vertrouwen hebben in Microsoft-software.

 

In de toekomst is Microsoft van plan zwaar te investeren in connectiviteit, met andere softwareoplossingen binnen en buiten de Microsoft-stack, en met nieuwe (maar steeds belangrijker wordende) gegevensbronnen zoals sensoren of IoT-apparaten.

 

Instappen in het voorspellende tijdperk

 

Artificial Intelligence (AI) is krachtiger, en betaalbaarder, dan ooit tevoren. In de toekomst wil Microsoft nieuwe manieren vinden om de gegevens die bedrijven krijgen – inclusief big data uit de buitenwereld en informatie van klanten – te gebruiken om bedrijven actiever, efficiënter en winstgevender te maken, op een sterk geautomatiseerde manier. Het Business Central-platform van morgen kan een proactieve tool worden die gebruikers aanmoedigt om actie te ondernemen, door hen te vertellen wanneer ze contact moeten opnemen met een specifieke klant, of door suggesties te doen om hun toeleveringsketen te optimaliseren en zo hun inkomsten te maximaliseren.

 

“Er staan ons spannende tijden te wachten,” zegt Peter Vach, Vice President Partner Operations bij LS Retail.

 

Meer weten over Business Central SaaS? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan!

 

Bron: LS Retail