5 redenen om intelligentie toe te voegen aan uw retailbedrijf
Er zijn verschillende stappen die retailers kunnen nemen om zich beter voor te bereiden op verandering. Bedrijven die voorlopen hebben digitale transformatie omarmd en maken gebruik van de nieuwste business intelligence (BI) mogelijkheden, aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI) om trends in de markt te identificeren, patronen en veranderingen in consumentengedrag te ontdekken en weloverwogen beslissingen op basis van waardevolle inzichten te nemen.
Tot nu toe lijkt het alsof AI vooral is voorbehouden aan grotere bedrijven zoals Amazon en Walmart. Zij haalden de krantenkoppen met slimme retailconcepten zonder kassa’s en realtime voorraadopvolging. Maar AI wordt steeds gemakkelijker te gebruiken voor iedereen. Retailbedrijven van elke omvang kunnen er hun bereik mee uitbreiden, hun mogelijkheden mee verruimen en zich richten op wat hun klanten echt willen.
AI ontwikkelt zich aan een razendsnel tempo en brengt technologieën zoals machine learning (ML), natuurlijke taalverwerking en voorspellende analyses samen. Hierdoor kunnen retailers enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en ontginnen voor informatie. Met deze informatie kunnen ze trends en vragen voorspellen en beslissingen nemen. Volgens de Amerikaanse brancheorganisatie The National Retail Federation biedt AI “onbeperkte mogelijkheden om de toekomst van online en in-store winkelen vorm te geven”. Mogelijke toepassingen zijn: realtime personalisering, datademocratisering en het gebruik van vision en voice om de klantervaring te verbeteren.
Met dit alles in gedachten, lichten we hieronder vijf manieren toe waarmee business intelligence een echte impact kan hebben binnen uw eigen retailorganisatie.
1. Vind de informatie die ertoe doet
Als u nog steeds handmatig gegevens in spreadsheets invoert, en stapels tabellen en grafieken doorspit om de cijfers te vinden die u nodig heeft, weet dan dat er een betere manier is. Er wordt van retailers verwacht dat ze enorme hoeveelheden gegevens verwerken en sorteren, of het nu gaat om klantgegevens, leveranciersinformatie of voorraadniveaus. Deze gegevens moeten niet alleen accuraat zijn, maar ze moeten ook allemaal samengevoegd worden als retailers een volledig inzicht willen over de hele toeleveringsketen en echt willen begrijpen wat er met hun bedrijf gebeurt.
BI-tools nemen de last van het sorteren van gegevens weg en presenteren nauwkeurige inzichten in gebruiksvriendelijke dashboards. Het is van cruciaal belang dat deze informatie in realtime kan worden bekeken, zodat bedrijven snel kunnen reageren op nieuwe informatie en bijvoorbeeld snel prijzen kunnen aanpassen, voorraden herverdelen, of acties en aanbiedingen wijzigen.
Het warenhuis Kmart Australia gebruikt naast Microsoft Power BI-dashboards en -rapporten ook de nieuwste AI-mogelijkheden om haar klanten beter te begrijpen en de supply chain te optimaliseren. Het dataplatform van de retailer slaat meer dan 60 TB aan gegevens op en verwerkt ongeveer 30.000 query’s per dag. Terwijl de informatiestroom groeit, kunnen medewerkers nog steeds gemakkelijk de informatie zien die ze nodig hebben en hun eigen inzichten creëren op basis van opgeslagen gegevens.
2. Ontdek ongeziene trends
Eenvoudige analyses, zoals welke productcategorie in een bepaalde maand de meeste omzet genereert of welke impact een promotie op de omzet heeft, helpen retailers algemene trends en consumentengedrag te herkennen. Maar hoe zit het met minder voor de hand liggende inzichten waarmee u de concurrentie echt een stap voor kan zijn?
Dat is waarvoor AI van pas komt. Met behulp van natuurlijke taalverwerking en ML kan AI stapels ongestructureerde gegevens, waaronder sociale media, verwerken om trends te identificeren voordat de consument zich er zelfs maar bewust van is, zoals bijvoorbeeld aankomende modestijlen, belangrijke gebeurtenissen of innovaties die op de markt komen. Bedrijven kunnen deze inzichten gebruiken om de vraag naar nog niet gelanceerde producten te voorspellen, nieuwe winkelervaringen vorm te geven en hun interacties met klanten te verfijnen.
Sommige retailers onderzoeken ook de waarde van emotie-AI-technologie om meer te weten te komen over hoe hun klanten denken over hun winkelervaring en producten. De technologie kan visuele signalen zoals oogbewegingen en gezichtsuitdrukkingen lezen om het sentiment van de klant te analyseren.
3. Vereenvoudig en automatiseer taken
U hoeft geen marketingexpert te zijn om te weten dat goed doordachte en gerichte productlabels, -beschrijvingen en -tags de kans vergroten dat producten worden ontdekt in zoekmachines zoals Google en Bing. Maar het creëren van SEO-vriendelijke, rijke metadata voor elk van uw producten vereist expertise en tijd.
AI-gestuurde productlabeling en -tagging kan hierbij helpen. Retailers gebruiken nu computer vision algoritmen om automatisch de belangrijkste productkenmerken te identificeren en ze te taggen. Deze algoritmen kunnen ook worden gebruikt om titels en nauwkeurige productomschrijvingen te maken, zodat uw klanten precies vinden wat ze zoeken. Deze aanpak bespaart tijd en vermindert het risico op menselijke fouten, en bovendien is het ook waarschijnlijker dat uw producten bovenaan in de zoekmachineresultaten komen te staan.
4. Help klanten te vinden wat ze willen
Wist u dat de verkeerde maat, pasvorm en stijl de oorzaak is van bijna driekwart van de retourzendingen van modeproducten? Het goede nieuws is dat retailers proactieve stappen kunnen nemen om dit soort retouren te verminderen, zoals online maatrichtlijnen verbeteren, duidelijkere productbeschrijvingen geven en technologieën zoals augmented reality gebruiken om klanten te helpen visualiseren hoe producten hen zullen staan voordat ze een aankoop doen. In de modesector wordt AI bijvoorbeeld gebruikt om kleding te modelleren en te stylen op virtuele modellen van alle lichaamstypes, leeftijden en etniciteiten. Het doel: klanten in staat stellen specifieke outfits te visualiseren, deze in verschillende settings, hoeken en poses te zien op modellen die op hen lijken, en hen het vertrouwen te geven producten te kopen – en hopelijk te houden.
Retailers gebruiken AI ook om zoekopdrachten naar producten te verfijnen en te personaliseren op basis van de individuele voorkeuren van klanten. Voor digitale pionier Asos betekent AI dat haar klanten niet door duizenden producten hoeven te bladeren om te vinden wat ze willen, maar dat ze enkel producten aangeboden krijgen die voor hen persoonlijk relevant zijn. De online mode- en cosmeticaretailer gebruikt business intelligence en machine learning-technologie om unieke aanbevelingen te doen uit de ongeveer 90.000 producten op hun website.
5. Verhoog de verkoop
Waarom laten uw klanten hun winkelmandje op het laatste moment achter? Zijn ze afgeschrikt door onverwachte leveringskosten? Zijn ze echt klaar om te kopen? Hebben ze elders een vergelijkbaar product voor minder geld gevonden? Of duurt het invullen van uw online aanmeldingsformulier te lang? Onderzoeksbureau Baymard Institute, dat het wereldwijde gemiddelde percentage van afgebroken aankopen bijhoudt, ontdekte dat momenteel bijna 70% van de e-commerce shoppers iets in hun winkelmandje legt en vervolgens de aankoop laat staan. Dit kost de sector handenvol geld. AI heeft de capaciteit om dit cijfer omlaag te brengen.
Met behulp van AI-gebaseerde tools voor het herstellen van winkelwagentjes kan heel wat informatie worden verzameld, waaronder de individuele aankoopgeschiedenis, surfgewoonten en zoekopdrachten, om retailers te helpen begrijpen welke factoren klanten ertoe kunnen aanzetten een aankoop te doen. Misschien worden uw klanten overhaald door een kortingscode van 10% of gratis levering die in realtime verschijnt als de klant met zijn muis over de aankoopknop hovered. Of misschien hebben ze behoefte aan een follow-up e-mail met een korting of een gepersonaliseerde productaanbeveling. Deze interventies kunnen het verschil maken tussen het winnen of verliezen van een verkoop.
De hoeveelheid gegevens die retailers verzamelen stijgt elke dag, waardoor intelligente tools steeds noodzakelijker worden om succesvolle zakelijke beslissingen te nemen. Het goede nieuws is dat deze tools steeds betaalbaarder en intuïtiever te gebruiken zijn. Als u wilt weten hoe krachtige intelligente oplossingen zoals LS Insight en vraagvoorspellingstools zoals LS Forecast u kunnen helpen slimmer te opereren, neem dan contact met ons op.
Download de gratis whitepaper: 5 trends die retail zullen herdefiniëren!
Lees hier meer over de vijf opkomende trends en technologieën waarvan we verwachten dat ze de komende maanden nieuwe uitdagingen en kansen zullen bieden in de retail branche.