Voordelen van Unified Shopping Experience voor tuincentra

Tuincentra-min

E-commerce en retail veranderen in een razendsnel tempo. Deze ontwikkeling heeft ook invloed op tuincentra. Bovendien worden klanten veeleisender wat betreft hun keuzemogelijkheden en winkelervaring. Of ze nu online shoppen of de fysieke gangpaden van het tuincentrum verkennen, ze hebben hoge verwachtingen van hun winkelervaring.

 

Tuincentra kunnen die hedendaagse klantverwachtingen vervullen door het naadloos integreren van verschillende verkoopkanalen. Een succesvol tuincentrum moet namelijk in staat zijn om klanten een ‘unified shopping experience’ te bieden. In dit blogartikel leest u wat een unified shopping experience is en welke voordelen zo’n aanpak heeft voor tuincentra.

 

Wat is een Unified Shopping Experience? 

Een unified shopping experience houdt in dat u klanten altijd een uniforme winkelervaring biedt, ongeacht welk winkel- of communicatiekanaal ze gebruiken. Hierdoor is de service via elk kanaal uitstekend, terwijl de klant ook altijd en overal juiste en accurate informatie (prijzen, beschikbaarheid, voorraden, opties per locatie of vestiging) te zien krijgt. Zeker voor tuincentra is dit een uitdaging vanwege de aparte logistieke flow en het feit dat ze vaak verouderde software inzetten. Die software gaat vaak een rem op de groei vormen omdat de rest van de wereld in sneltreinvaart verandert.

 

Hoe draagt een ERP systeem bij aan een Unified Shopping Experience voor tuincentra? 

Een geavanceerd en veelzijdig ERP systeem (Enterprise Resource Planning) vormt de kern van operationele processen die bijdragen aan de creatie van een unified shopping experience. Een ERP maakt het mogelijk om verschillende bedrijfsprocessen en databronnen binnen een tuincentrum te integreren. Daarnaast dient het ERP systeem als een strategisch instrument voor het ontwikkelen en implementeren van beleid en servicestandaarden die het mogelijk maken om de verwachtingen van klanten te overtreffen.

 

Het verenigt alle data die binnen een tuincentrum in omloop zijn en maakt het mogelijk om gecentraliseerd alle informatie te ontsluiten die nodig is voor het aanbieden van een unified shopping experience.

 

ERP uitdagingen voor tuincentra

Veel tuincentra werken nog met verouderde ERP systemen. Die hebben de nodige beperkingen en missen bepaalde functionaliteiten die nodig zijn voor het creëren van een unified shopping experience.

 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ERP oplossing kan de snelheid van innovatie niet bijbenen. Hierdoor mist u de voordelen van moderne technologieën zoals AI.
  • Koppelingen met andere platformen en systemen maken (channel engine, scanoplossingen, CRM-systeem) is lastig of onmogelijk. Marketplaces groeien razendsnel. In sommige productcategorieën wordt al meer dan 80% van het aanbod via marketplaces verkocht. Niet kunnen aanhaken bij die ontwikkeling met realtime product-, voorraad- en prijsinformatie is een groot risico.
  • U moet als tuincentrum zelf met ideeën komen. Een systeem als RetailVista bouwt pas een oplossing als u zelf met suggesties komt. U wilt eigenlijk het omgekeerde: een systeem dat trendgevoelig is en proactief opties creëert voor bijvoorbeeld een selfservice-checkout.
  • Er is veel maatwerk binnen het huidige ERP systeem. Dit brengt hoge kosten met zich mee, terwijl veel toepassingen verouderd zijn en niet meer worden ondersteund. Veel bestaande software-oplossingen die nu ingezet worden binnen tuincentra zijn niet echt ERP. Ze missen de financiële en logistieke integratie die nodig is voor het creëren van een single source of truth en een nauwkeurig beeld van de daadwerkelijk behaalde marges. 

 

Biedt een ERP een unified shopping experience voor tuincentra? 

Om erachter te komen of een ERP oplossing een unified shopping experience biedt, zijn er een aantal punten waar u op kunt letten. Ga allereerst na of essentiële elementen als POS, e-commerce en ERP in realtime met elkaar kunnen communiceren. Alleen zo weet u zeker dat u altijd en overal actuele informatie kunt inzien en die ook correct naar de klant communiceert.

 

Voorraadtransparantie is ook een belangrijk aandachtspunt. Door zowel online als in de winkel altijd de juiste voorraadniveaus te tonen, weten klanten of specifieke items beschikbaar zijn, voordat ze de producten online bestellen of de stap naar de fysieke winkel zetten. Daar hoort intern ook een realtime zicht op voorraadniveaus voor alle items bij. Een goed en modern ERP biedt medewerkers van een tuincentrum tevens de mogelijkheid om makkelijk en snel items voor klanten te bestellen vanuit andere winkellocaties of het magazijn, maar ook om artikelen te dropshippen vanuit de leverancier naar de klant thuis.

 

Een uniform winkelwagentje is een ander onmisbaar stukje ERP tooling voor het aanbieden van een unified shopping experience. Hiermee kunnen klanten vanaf verschillende apparaten blijven winkelen en items aan hun winkelwagentje toevoegen.

 

Een ERP systeem dat geschikt is voor een unified shopping experience ondersteunt daarnaast diverse omnichannel-scenario’s zoals:

  • click-and-collect (online bestellen en in de fysieke winkel afhalen);
  • thuisbezorging;
  • afhalen bij een andere locatie of winkel;
  • online kopen en retourneren in de winkel of direct bij de bezorger.
 

Welke vragen zijn belangrijk om het juiste ERP systeem te vinden? 

Bij de zoektocht naar een geschikt ERP systeem voor uw tuincentrum, kunt u verschillende vragen stellen die u vertellen of het ERP geschikt is om een unified shopping experience aan te bieden:

  • Hoe eenvoudig is de inrichting van de verschillende omnichannel-scenario’s?
  • Zijn wijzigingen in het ERP realtime beschikbaar op de POS?
  • Hoe en waar worden klantgegevens centraal vastgelegd en gekoppeld aan alle transacties, zowel online als offline?
  • Hoe integreert het ERP systeem met platforms voor customer data en customer experience? Is het mogelijk om vanuit elk touchpoint klantinformatie te verzamelen en analyseren? Biedt het systeem mogelijkheden om klanten te belonen voor hun loyaliteit? En kunt u gebruikmaken van marketing automation? Al deze aspecten zijn belangrijk voor het personaliseren van klant- en winkelervaringen.
 

De voordelen van nieuwe en innovatieve ERP systemen

Nieuwe en innovatieve ERP-systemen hebben een aantal belangrijke voordelen waarmee ze zich onderscheiden. Zo is er meestal geen of weinig maatwerk nodig om een uitgebreide functionaliteit te garanderen die processen ondersteunt. De nieuwere systemen, zoals Microsoft Dynamics 365 Business Central, ondersteunen verschillende processen die u nodig heeft voor het creëren van een unified shopping experience. Verder bestaat de mogelijkheid om het ERP-systeem te verrijken met een groot aantal apps (Power Apps en Appsource bieden er circa 500 aan) en om modules te activeren. Zo beperkt u handmatige taken tot een minimum en maakt u een serieuze efficiëntieslag.

 

Zo helpt TCOG

Het leveren van een goede unified shopping experience is een must voor tuincentra die succes willen boeken in het moderne winkellandschap. Zonder een goed en modern ERP systeem wordt dit een stuk uitdagender. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes.

 

Als dé specialist voor retailbedrijven en tuincentra, begrijpen we de uitdagingen die verbonden zijn aan het onderhouden van een groot en gevarieerd productaanbod. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat tuincentra altijd het beste uit hun business halen.

 

Meer weten? 

Wilt u meer weten over de voordelen van een unified shopping experience voor tuincentra? Neem dan contact met ons op via +32 (0)3 420 07 10, sales@tcog.be of het contactformulier op onze website.

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?