Retourneren in een digitale wereld: TCOG en Returnista

 

Webinar Returnista

E-commerce is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit brengt op veel verschillende vlakken uitdagingen met zich mee. Om een voorbeeld te noemen: waar webwinkels tot voor kort uit de voeten konden met het verwerken van orders in het e-commerce platform, wordt er nu de omvang van de organisatie sterk groeit, druk gekeken naar manieren om die groei behapbaar te maken.

 

In veel gevallen betekent dit dat webwinkels op zoek gaan naar tools die hen helpen alle informatie te centraliseren: een ERP systeem vormt hierin de oplossing. Een van de andere neveneffecten van die onstuimige groei is het aantal retouren (zowel absoluut als relatief). Een samenwerking tussen TCOG en Returnista is dan ook een logisch gevolg van de ontwikkelingen in de markt. In dit artikel lichten we toe wat dat precies voor voordelen biedt. 

 

Voordat we verder gaan: een korte introductie. TCOG is dé specialist voor IT-oplossingen voor onder andere fashion en retail in de Benelux. Returnista biedt online retoursoftware voor een effectief, inzichtelijk en online retourproces. Samen zorgen ze ervoor dat webwinkels klaar zijn voor de volgende fase van hun groeipad. De samenwerking is erop gericht het retourproces te stroomlijnen, het aantal retouren te verminderen en de conversie te verhogen.

 

De digitale transformatie in de e-commerce branche

De e-commerce branche is continu in ontwikkeling. Het wereldwijde aantal online verkopen ging het afgelopen jaar razendsnel omhoog en ook de digitale mogelijkheden voor webshops namen sterk toe. We kunnen stellen dat e-commerce op rap tempo volwassen aan het worden is. Die groei gaat gepaard met het professionaliseren van allerlei processen binnen de webwinkel organisaties. Een makkelijke te spotten trend is dat webwinkels op zoek gaan naar een ERP-systeem om alle data uit de onderneming te gaan centraliseren. Met ruim zeventig bevlogen TCOG collega’s vanuit drie locaties zorgen we ervoor dat onze klanten kunnen doen waar ze goed in zijn: het creëren van waarde, waarbij TCOG als one-stop-shop partner ontzorgt op het gebied van IT en de uitdaging die de digitale transformatie met zich meebrengt. Met onze op het Dynamics 365 platform gebaseerde oplossingen van LS Retail en itSuitsFashion, creëren we de perfecte fit voor onze doelgroep. 

 

 De implementatie van een ERP oplossing loopt vaak parallel met het onder handen nemen van het retourproces. Webwinkels ervaren dat de omzetgroei gepaard gaat met nog veel meer retouren. In absolute getallen, maar vaak ook relatief gezien. De urgentie om dat proces onder controle te krijgen, neemt bij bijna alle e-commerce partijen dus snel toe. Returnista speelt daar met haar tools op in. Door slim om te gaan met data helpt Returnista partijen om de retourpercentages te drukken en om omzet te behouden vanuit het retourproces. 

 

Waarom retoursoftware? 

Het retourproces is voor de meeste webshops een bron van zorgen. Retouren kosten geld, tijd en worden vaak gezien als afleiding van de kernactiviteiten. Toch is er een duidelijke verschuiving in de perceptie van de retourstroom te ontdekken. Hoe bedrijven in het verleden klanten probeerden te ontmoedigen, zien we dat de webwinkels die nu aan de winnende hand zijn, juist een goed retourproces promoten. Daarnaast wordt het retourproces steeds meer gezien als een moment in de customer journey welke ingezet kan worden als moment om te verkopen. Het optimaliseren van het retourproces begint allemaal bij het inzichtelijk maken van uw retourstroom, oftewel data verzamelen!  

 

Hoeveel terugbetalingen worden er verwacht? Hoeveel teruggestuurde items worden beschadigd geretourneerd? Waarom sturen klanten bepaalde items terug en wat is hier aan te doen? Online retoursoftware beantwoordt deze vragen en helpt bovendien bij het verminderen van het aantal retourzendingen.

 

De voordelen van de juiste software zijn aanzienlijk:  

 

  • Het online beheren van retouren maakt het mogelijk om data te verzamelen over bijvoorbeeld de producten die het meest worden geretourneerd, of de voornaamste redenen voor een retourzending. Door handig op deze data in te spelen kan het aantal retouren flink omlaag worden gebracht.  
  • Een online retourportaal maakt het makkelijk om retouren te voorkomen door het doen van een mooi aanbod. Denk hierbij aan het aanbieden van store credit of de mogelijkheid om direct een vervangend item te bestellen, nog voordat het originele item is teruggestuurd. Deze acties zijn binnen Returnista makkelijk te reguleren en automatiseren, en zorgen in veel gevallen voor een flinke omzetverhoging tot wel 40%. 
  • Goede retour software maakt het retourproces ook voor de klant een stuk overzichtelijker. Met een digitaal retourformulier is printen niet meer nodig, en ook het online selecteren van een vervoerder en ophaal- of afleverplek- en moment is voor de klant prettig. En een tevreden klant betekent een terugkerende klant, die wellicht zelfs nog eens een aanbeveling doet of een positieve review achterlaat.  
  • Het digitaliseren van het retourproces scheelt tijd en geld. Door het gebruik van goede retoursoftware kan de druk op de klantenservice met wel 85% worden verlicht op retour gerelateerde vragen.

Wat betekent het digitaliseren van het retourproces dan precies? Welke tools zijn hiervoor nodig en hoe worden deze geïntegreerd in een bestaand managementsysteem? Dit zijn vragen waar TCOG en Returnista zich mee bezighouden en waar de focus van de nieuwe samenwerking ligt.

 

Over TCOG 

TCOG is een ervaren leverancier van bedrijfsmanagementoplossingen voor de fashion, retail, hospitality en industry branche. Met veel ervaring op het gebied van digitalisering en automatisering levert TCOG onder meer ERP (Enterprise Resource Planning) systemen die speciaal zijn ingericht voor de bovenstaande branches. De systemen bieden een complete online werkomgeving die bestaat uit alle benodigde functies die de individuele webshop nodig heeft. Denk hierbij aan financieel beheer, verkoop, inkoop, productie, logistiek, CRM en productontwikkeling. Alles centraal, en met behulp van zogenaamde API’s gekoppeld aan eventuele externe oplossingen.  

 

In de fashion branche werkt TCOG voornamelijk met Microsoft Dynamics 365 Business Central (voorheen Dynamics NAV) en met het fashion ERP systeem itSuitsFashion. Beide systemen zijn gebruiksvriendelijk, compleet, centraal en makkelijk te integreren met externe applicaties, zoals de software van Returnista.  

 

Waarom Returnista? 

 

Returnista zet zo veel mogelijk retouren om te zetten in ruilingen, door een slim retourportaal en diepgaande data is het mogelijk om tot wel 40% van het aantal retouren in ruilingen om te zetten! Door de data te analyseren zijn de meeste webshops in staat om hun retourpercentage flink te verlagen. Returnista optimaliseert het retourproces al voor meer dan 1000 klanten waaronder ASOS, Loavies en Cavallaro Napoli.

 

Meer weten? 

Bekijk onze oplossingen of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?